Og selv om det ikke er over så lange avstander bensinmotoren overlater alt til elektromotorene, så merker du kanskje godfølelsen. Og ikke bare er den blitt mer miljøvennlig med en velvoksen bensinmotor og to elektromotorer i den firehjulsdrevne versjonen.

Når det lyser gult EV, går bilen på strøm. Foto: Tor Mjaaland

Den er også skikkelig kjapp på landeveien med 8,3 sekunder fra 0 til 100 km/t med sine totalt 197 hestekrefter. Og nå er også Toyota fullt på høyden og kanskje til og med over mange av konkurrentene når det gjelder sikkerhet og førerstøttesystemer.

Bestselgeren

I Active S-utgaven, som etter alle solemerker blir bestselgeren av RAV4-versjonene, er det filskiftvarsler med styreassistanse, skiltgjenkjenning, automatisk fjernlys, adaptiv fartsholder og kollisjonsvern med autobrems som også skal forhindre at du kjører på fotgjengere. Det er over og ut for diesel i Toyota RAV4. ## Belønner hybriden

Nå leveres bilen, som har vært i tetsjiktet blant suv-ene i en årrekke, også med bensinmotor uten hybrid-løsning. Den blir det neppe solgt mange av så lenge norsk avgiftssystem belønner hybriden og gjør den billigere enn bensinutgaven som har mindre motorytelse.

360 graders oversikt ved hjelp av en rekke kameraer får du bare i toppmodellen Executive. Foto: Tor Mjaaland

Nytt er at RAV4-hybriden kan trekke henger på opp til 1650 kilo. Nyversjonen har fått oppgradert interiør og eksteriør, men er lett gjenkjennelig fra forrige versjon.

Stilig

Og egentlig er det liten grunn til å endre for mye på bilen. Smak og behag kan man jo alltid diskutere, men undertegnede går for at RAV4 er en skikkelig stilig kar. Du sitter høyt, har god oversikt, og plass til både fører og passasjerer er utmerket. Bagasjeromplassen er som hos de fleste konkurrentene, godt over 500 liter. Det holder for de aller fleste.

Ingen tvil, Toyota har utvidet hybridspekteret til også å omfatte RAV4. Foto: Tor Mjaaland

Hybridene til Toyota er ikke ladbare slik mange av konkurrentene tilbyr. Det kan kanskje være et minus om du bruker bilen mest over korte avstander og er en flinking til å putte inn ladekabelen. Men kjører du litt lengre, vil du antagelig oppdage at Toyota-hybriden heller bruker mindre drivstoff enn biler med 300 kilo batterier ombord som holder til 20-30 kilometers elektrisk kjøring. De ladbare hybridene får som oftest også noe redusert bagasjeplass som overtas av batteripakken.

Ypperste

Kjøremessig har RAV4 lenge vært i ypperste klasse. Lettkjørt, og med automatgir som det er vanskelig å finne på noe negativt om. Hybridversjonen leveres utelukkende med automatgir, bensinutgaven også med seks trinns manuelt gir.

Bagasjerom på 547 liter burde holde for de fleste. Foto: Tor Mjaaland

RAV4 er tilgjengelig i fire utgaver, Life, Active S, Active Style og Executive. Og det er Active-utgaven, med en startpris rundt 440.000 kroner som etter alt å dømme blir bestselgeren. Vi forsøkte toppmodellen Executive. Den har det lille ekstra som panorama monitor der kameraer viser omgivelsene 360 grader rundt bilen, varsel for kryssende trafikk ved rygging, helskinn og elektrisk justerbart sete for fører pluss litt til.

Vi har aldri opplevd en slik interesse før folk har sett bilen

Halvor Åmot, salgssjef Toyota Sør

Vel så viktig synes vi det er at allerede innstegmodellen Life har led hoved— og kjørelys og ryggekamera. Men sikkerhetspakken bør nok følge med. og da er det neste steg i RAV4-hierarkiet, Active S som gjelder.

Tre motorer i RAV4 hybrid

Den nye, forhjulsdrevne hybridutgaven av RAV4 har en bensinmotor på 155 hk og en elektromotor på 143 hk. Skal du ha drift på alle hjulene, dukker det opp nok en elektromotor på 68 hk som driver bakhjulene. De tre motorene gir en samlet effekt på 197 hk. Og selv om det er en elektromotor som sørger for firehjulsdriften, vil du alltid ha denne intakt ved at denne motoren lades fra bensinmotoren når det trengs.

Voldsom interesse

— Vi har aldri opplevd en slik interesse og inngått så mange kontrakter før folk har fått se bilen.

Det sier salgssjef Halvor Åmot i Toyota Sør, som da vi startet intervjuet hadde skrevet 55 kontrakter på den nye hybrid-utgaven av RAV4, og som passerte 56 noen minutter ut i samtalen.

Med RAV4 som hybrid leverer Toyota denne løsningen i Prius, Auris, Yaris, Prius stasjonsvogn og nå også suv-en RAV4. Sistnevnte fås både som forhjulsdrevet og med firehjulsdrift. Åmot regner med at sistnevnte versjon vil utgjøre opp mot 80 prosent av salget.

Alle behov

Åmot synes langt fra det er negativt at Toyota ikke leverer ladbare hybrider og mener at dersom kunden skal ha en bil som dekker behovet for alle typer kjøring, er Toyota-hybriden både mest økonomisk og mest miljøvennlig.

Han tror også at den rimeligere forhjulsdrevne versjonen kan bli et interessant alternativ for kunder som ellers ville valgt en stor stasjonsvogn.