— Sosialt ansvar er en praktisk ting. Finn ut hva du er god på, og gjør noe der, sier styreleder i Kruse Smith, Sissel Leire til Fædrelandsvennen.

Torsdag deltok rundt 100 personer fra næringslivet på CSR-konferansen (corporate social responsibility, red.anm.), arrangert av Strømmestiftelsen og Kruse Smith Stiftelsen, for å lære mer om næringslivets samfunnsansvar.

- Hva slags sosialt ansvar tar Kruse Smith?

— Som eierfamilie har vi opprettet en stiftelse hvor den ene halvparten av inntektene går til humanitært og kristelig arbeid blant vanskeligstilte og den andre halvparten i fondsplassering. Det viktigste sosiale ansvaret vi tar er er likevel å drive god butikk, svarer Leire.

- Mer entreprenørskap

Og at sosialt ansvar kan være å drive sunne og gode bedrifter, er et syn professor Roy Mersland også støtter opp om.

Roy Mersland, professor ved UiA. Foto: Richard Nodeland

— Det vi trenger mer av på Sørlandet, særlig i disse tider, er mer enda mer knoppskyting av rent entreprenørskap. Vi må ha gründere som vil skape, og kapitalister som tør å ta risiko, mener Mersland.UiA-professoren synes også det er positivt at flere sørlendinger nå står fram med sitt sosiale engasjement.

- Mer engasjement

— At Stormberg, Mosvold og Kruse Smith har våget å stå fram med sitt engasjement, er veldig bra og kan inspirere andre. Det har vært gjort mye bra i landsdelen før også, men mange har nok vært redde for å stikke hodet fram, sier Mersland.

— Kruse Smith selger 250 hjem i året og kan noe om det å bo. Derfor har vi for eksempel engasjert oss i bærekraftige bofellesskap som er en moderne boligløsning som ivaretar menneskelige, sosiale og miljømessige behov på en bærekraftig måte, forteller Leire.

Andre etasje i Bankkjelleren i Markens gate i Kristiansand var fylt til siste sete under CSR-konferansen i Kristiansand torsdag. Foto: Kjartan Bjelland

— Tradisjon

Regiondirektør i NHO Agder, Siri Mathiesen, mente sørlandsk næringsliv fortjente litt skryt.

— Det har vært en tradisjon her sør å ta sosialt ansvar. Det er for eksempel ingen som har høyere andel av lærlinger i bedriftene enn oss. Og på samme måte som man i kontrakter har klausul om lærlinger, kunne man også hatt det på bedrifter som ansetter tidligere rusmisbrukere og innsatte, som Johan Andresen i Ferd viste til i sitt foredrag, sier Mathiesen.

Hos DNB har man også fokusert på det man er gode på, i deres tilfelle penger.

— Penger er blodpumpa i samfunnet, og i DNB har vi fokusert på å lære opp barn og unge i privatøkonomi, eldre i bruk av digitale tjenester og gi økonomiske råd til gründere og nyetablerere, i tillegg til sponsing, mikrofinansiering og humanitært arbeid, forteller regionbanksjef Helge Hammersbøen.

- Stavanger lengre fremme

Sissel Leire mener det er flere gode eksempler på at sørlandsk næringsliv tar sosialt ansvar.

— Stormberg er ett av dem. Eller tror jeg også prinsippet om «tienden» (bibelsk prinsipp om å gi ti prosent av sin inntekt, journ.anm.) henger litt igjen her. Men det er fortsatt mer å hente på å integrere det sosiale ansvaret inn i kjernen av virksomheten, og ikke la det være noe man gjør ved siden av. På det punktet har nok Stavanger, hvor jeg bor, kommet lenger, mener Leire.

Sosialt ansvar må bli integrert

Og poenget med å integrere det sosiale ansvaret gikk igjen hos flere.

— Det er nok litt tradisjoner tilbake i sørlandsk næringsliv for å engasjere seg utover hovedvirksomheten sin, særlig blant skipsrederne. Men det bør integreres bedre, mener generalsekretær i Strømmestiftelsen, Øyvind Aadland.

Johan H Andresen (til venstre), Inger Elise Iversen og Henrik Syse var blant foredragsholderne under CSR-konferansen i Bankkjelleren i Kristiansand torsdag. Foto: Richard Nodeland

— Det har skjedd mye på dette området de siste årene, hvor det sosiale ansvaret har gått fra ren filantropi til å bli mer integrert i selskapene. Men det er fortsatt en vei å gå. For mange er sosialt ansvar fortsatt noe som gjøres på siden av virksomheten, en gang i uka, og ellers glemmes, sa filosof Henrik Syse.

Holdningsendring

Inger Elise Iversen fra Kavlifondet kunne likevel spore en viss holdningsendring hos de yngre generasjonene.

— De unge er nok mer opptatt av samfunnsansvar enn min generasjon var. Det har nok også å gjøre med større fokus i utdanningen på næringslivets samfunnsansvar, mente Iversen.