— Den lederegenskapen som kreves i vår omskiftelige tid, er såkalt produktiv paranoia. Det vil si at du i ekstrem grad må ha antennene ute for alt som rører seg innenfor ditt marked. Hvis ikke blir man fort tatt på senga, sier den norske Berkeley-professor Morten T. Hansen.

Hansen er spesielt kjent for ledelsesboken «Great by choice», som har blitt bestselger i USA.

Berkeley-professor og ledelsesguru Morten T. Hansen mener den teknologiske revolusjonen krever ledere som evner å følge nøye med på hva som rører seg i eget marked for å henge med. Foto: Jeanette Sjøberg

Her har han undersøkt hva det er som gjør at enkelte bedrifter og ledere gjør suksess i turbulente tider.

Utfordrer taxinæringen

Som eksempel på bransjer som har sovet i timen, nevner han taxinæringen, som nå blir hardt utfordret i en rekke europeiske og amerikanske storbyer av den såkalte Uber-appen, som ennå ikke er tilgjengelig i Norge.

Appen som gjør det mulig å «snike i taxi-køen» i over 70 byer i 38 land, har satt sinnene i kok blant taxisjåfører.

Appen som er utviklet av det amerikanske selskapet Uber, gjør det mulig for alle som har bil å ta opp konkurransen med taxisjåførene. Kunder kan finne ut hvilken bil som er i nærheten, bestille taxi via appen, betale med registrert kredittkort og senere rangere sjåføren.

Selskapet har på kort tid opplevd en nesten ufattelig verdiutvikling. Ifølge Wall Street Journal har investorer vært villige til å kjøpe seg inn i Uber til priser som verdsetter selskapet til rundt 100 milliarder kroner.

London-sjåfører i masseprotest

Tjenesten er finansiert av både Google og Goldman Sachs, og har fått taxinæringen til å rase.

Tidligere denne uken arrangerte tusenvis av Londons taxisjåfører en streik i protest mot appen og andre lignende tjenester som truer taxinæringen.

Lignende protester har funnet sted i byer som Brussel, Toronto, Paris, Berlin og New York.

Også i Madrid streiket taxisjåfører denne uken i protest mot Uber-appen. Her en sjåfør med en kiste som skal illustrere døden over taxinæringen. Foto: Paul White

— Se hvordan taxinæringen sliter nå på grunn av ny teknologi, utviklet fra Silicon Valley. Den gjør det mulig for alle som har bil å kjøre passasjerer som bruker appen. Det samme gjelder utfordringen hotellnæringen får med Air B'n'B, der privatpersoner kan leie ut rom. Bransjelederne har ikke her vært «paranoide» nok til å kunne fange opp dette tidlig nok, og nå møter de tøff konkurranse. En god leder må tenke nytt og annerledes, sier Hansen.

På Norges-besøk

Aftenposten møter Hansen under et kort Norges-opphold, der han holder flere foredrag for norske bedrifter om hvordan man kan ha suksess i kjølvannet av en digital revolusjon.

Teknologiske endringer skaper behov for fornyelse i alle bransjer, og for å klare det må bedriftene være kreative og lederne må ha antennene ute for alt som skjer i sin bransje, mener han.

- Bilbransjen blir neste steg

Hansen tror at i tillegg til taxi- og hotellnæringen, vil bilbransjen være den neste som står overfor enorme endringer på grunn av mulighetene ny teknologi gir.

— Hver enkelt av oss bruker kanskje bilen 10 prosent av våre våkne timer. Tenk deg hvilke muligheter det gir hvis man kunne finne et marked der andre kan bruke bilen din når den ikke er i bruk, gjennom pooling, eller deling. Da ville man trengt færre biler.

— Dette kan man også tenke seg ved flere private eiendeler. Hver enkelt av oss har en masse dyre eiendeler som hytter, senger, biler som i store deler av dagen ikke blir brukt. Utnytter man teknologi til å bruke disse eiendelene fornuftig, har man en rekke nye markeder å gjøre suksess i, mener Hansen.

Arbeidslivet anno 2020

Psykologiprofessor Adrian Furnham fra University College London holdt tidligere denne uken en forelesning om hvordan arbeidslivet ser ut i 2020. Han understrekte hvordan global konkurranse, høyere grad av innovasjon og stadig ny teknologi vil prege arbeidslivet fremover.

— Endringene i arbeidslivet skjer så fort på grunn av ny teknologi. Man kan se at arbeidsgivere viser større interesse for studenter som kan vise til gründererfaring, selv om de er utdannet ved de beste universitetene. Hvorfor underviser man ikke mer i gründertankegang ved universitetene, undret Furnham.

Også han trakk frem Uber-appen som et eksempel på hvordan ny teknologi raskt kan endre en hel bransje.

— Hvorfor trenger man taxisjåfører når man via en app kan finne en ledig bil? Teknologien har endret taxisjåførernes jobb fundamentalt, alt på grunn av en app. Det er ganske utrolig, sa Furnham.