Siden elbilen Nissan Leaf ble lansert, ble snakket om og vakte oppsikt mot slutten av 2011, har Dagfinn Berg, Thor Harald Foss og travle kolleger ved Sørlandets Bilsenter solgt 650 Nissan Leaf. Det er salgstall henholdsvis daglig leder og salgssjef nesten ikke kan tro selv, og aldri har Nissan-forhandleren vært i nærheten av slike salgstall på en enkelt modell.

I starten var Leaf nesten enerådende på elbilmarkedet. Og noen mente nok at det var forklaringen på de høye salgstallene. Men selv etter at konkurrent etter konkurrent dukket opp på det voksende elbilmarkedet, har Leaf fortsatt å selge.

Gått tom

I 2013 var Nissans elektriske bil nummer to på salgsstatistikken i Kristiansand, knepent bak VW Golf, i 2014 på delt fjerdeplass og så langt i år «på pallen», på en bronseplass bak Golf og Skoda Octavia. — Vi har vært nesten tomme for leveringsklare biler de siste månedene, men satser på å beholde pallplassen ut året, sier salgssjefen og får støtte fra en optimistisk daglig leder som venter spent på neste kapitel i historien om Nissan Leaf.

Ny teknologi

For nå er den like om hjørnet, med nytt og mer avansert batteri som gir markant større rekkevidde ved at batterikapasiteten er økt fra 24 til 30 kW samtidig som batteriene gjennom ny teknologi holder bedre på strømmen og regenererer bedre under bremsing og kjøring i utforbakker.

Thomas Klev er bosatt på Odderhei og jobber på Netthandelen på Mjaavann. -Da er det penger å spare på å kjøre elbil, sier Klev som har bestilt den nye Nissan Leaf med økt rekkevidde.

— Såkalt teoretisk rekkevidde øker fra 199 til 250 kilometer, sier Dagfinn Berg som venter de første bilene med økt kapasitet inn om få dager. Samtidig bygges lokalene i Sørlandsparken om og ut for å gi bedre og mer delikat plass til de mange Nissan-modellene, selgere og andre ansatte.

20.000 i Norge

— I oktober tømte vi Leaf-lageret, og slik er visst situasjonen hos svært mange Nissan-forhandlere landet rundt, forteller de to. Det betyr at om kort tid passeres 20.000 solgte Leaf i Norge, ikke langt unna en tredjedel av den totale elbilparken i landet.

Det var i 2013 salget virkelig tok av.

— På ei uke leverte vi 19 nye biler, sier daglig leder og minnes sommeren 2013 med ryggprolaps på salgssjefen og daglig leder i de fleste andre funksjoner.

På ei uke leverte vi 19 nye biler

Dagfinn Berg, daglig leder

— Da løp jeg mye og fort, minnes Berg som forklarer salgsboomen i innføring av rushtidsavgift i Kristiansand.

— Og selvsagt i at kundene hadde oppdaget at vi leverer en utrolig god bil, skynder Berg seg å legge til.

Anbefalt av venner

I 2013 leverte Sørlandets Bilsenter 239 nye Leaf, i 2014 178, og hittil i år 144. At salget fortsatt er så godt, tror Foss i stor grad skyldes fornøyde kunder.

— Svært mange som kommer for å kjøpe Leaf forteller at de er blitt anbefalt bilen av venner eller familie. Vi hadde blant annet en søskenflokk på åtte, der fire av dem i tur og orden kom og kjøpte Nissan Leaf, forteller han.

Vi runder snart 1000 Leaf i Kristiansand

Thor Harald Foss, salgssjef

Mens kollega Berg minnes kunden som først kjøpte en Leaf, og dagen etter kom tilbake for å kjøpe enda en. «Kona vil ha en», var forklaringen.

Nå opplever de også at kunder som kjøpte Leaf for et par år siden bestiller nykommeren med større rekkevidde. Og innbyttebilene har vist seg svært lettsolgte i bruktmarkedet, er erfaringen så langt.

Økt garanti

Nykommeren kjekker seg også med økt garanti. Nå blir det åtte år eller 160.000 kilometer garanti på batteripakken. Et tydelig signal til de mange som har vært skeptiske til elbilbatterienes levetid.

Leaf-en er primærbilen min

Thomas Klev, Leaf-eier

Totalt har Sørlandets Bilsenter 909 Nissan Leaf inne i systemet. Da er også biler solgt gjennom andre forhandlere med.

— Det betyr at vi snart runder 1000 Leaf i Kristiansand, sier de to Leaf-entusiastene i Sørlandsparken.

Leaf nr 2

— Leaf-en er primærbilen min. Den har bare vært helt fantastisk, sier kristiansanderen Thomas Klev.

Bosatt på Odderhei, med arbeidsplass på Netthandelen på Mjåvann, trenende på Spicheren og stadig på farten som håndballtrener, er det ikke få ganger Klev smilende passerer bomstasjonene rundt Kristiansand. Og da han fant tiden inne til å bytte ut første generasjons Nissan Leaf med en ny elbil, falt valget på nykommeren med økt rekkevidde som er like om hjørnet.

Flere ladestasjoner

— Jeg kikket meg selvsagt rundt i elbilmarkedet, men fant raskt ut at det bare måtte bli en ny Nissan Leaf, sier Klev som ikke føler behov for noen annen bil enn en elbil. - Jeg drar en del til Oslo, men bruker da toget. Når jeg får den nye bilen, med rekkevidde godt over 200 kilometer, blir det Oslo-tur med en gangs lading underveis, sier Klev som berømmer økningen i antall ladestasjoner den siste tiden. - Nå er det greit å kjøre Kristiansand-Hovden med hurtiglading på Evje, Bygland, Valle, Bykle og på Hovden, sier Leaf- og elbilentusiasten Thomas Klev.