Og slik ser den ut bakfra. Foto: Tor Mjaaland
Rimelig bra bagasjeplass i Focus, men noen få liter mindre enn i konkurrenten Golf. Foto: Tor Mjaaland

Nei, men ifølge Ford var den verdens mest solgte bilmodell i 2013. I tillegg kan vi starte med å slå fast at bilen absolutt er verd en prøvekjøring. Så derfor!

De fleste kaller den for Golf-klassen, den beinharde klassen der en rekke bilfabrikker konkurrerer mot bestselgeren VW Golf. I Norge ligger Golfen flere hestehoder foran Focusen på salgsstatistikken, og det er vel ingen grunn til å tro at Ford tar igjen VW med det første. Men etter noen timer bak Focus-rattet, kan vi slå fast at de som velger Focus får en flott og god bil for pengene.

Og slik ser den ut bakfra. Foto: Tor Mjaaland

Mest imponerer kanskje den tresylindrede 1-liters bensinmotoren på 125 hestekrefter. Gjerrig på drivstoff, fleksibel, sprek nok og så stillegående at jeg trodde jeg lå i femte, men kjørte i tredje gir uten å høre annet enn litt vindsus. Og velger du dieselmotoren på 105 hestekrefter, oppgir Ford at forbruket er presset ned i utrolige 0,36 liter per mil. Kjører du mange kilometer i året, vil nok diesel lønne seg. Med normal eller mindre bruk enn det er den litt billigere bensinutgaven et godt alternativ.

På topp i verden

Motorene er verd noen flere ord. Ford har de siste årene utviklet nye motorer som har blitt kåret helt på topp i verden. Og det gir seg hyggelige utslag i Norge. For med lavere forbruk, lavt utslipp og lavere vekt, går prisen ned. For 243.000 får du rimeligste utgave, og da får du en bil jeg mener kjører bedre enn de fleste konkurrentene. For nettopp kjøremaskinen Focus imponerer. Ikke så overraskende at modellen har gått fra seier til seier i rally— og baneløp i mange år. Riktignok i en god del råere versjoner enn bilene vi prøvde.

Rimelig bra bagasjeplass i Focus, men noen få liter mindre enn i konkurrenten Golf. Foto: Tor Mjaaland

En godt utrustet Titanium-versjon av diesel-utgaven får du for rundt 260.000 kroner. En modell de fleste velger når de handler Focus.En liten men viktig detalj etter vår mening får du på alle Focus-utgaver. Det er såkalt tining av frontruta. Det hadde vi allerede i den sorte Focusen vi leaset i TVSør på slutten av 90-tallet. De som kjørte den skrøt av kjøreegenskapene, men ikke minst likte de den elektrisk oppvarmede frontruta på reportasjebilen som sto utendørs hele året og raskt måtte være kjørbar. Underlig at ikke flere har fulgt Fords frontrute-løsning.

Hyggelig priset

Kjøreegenskaper og plass holder absolutt mål, bagasjerom og bakseteplass omtrent som i konkurrenten Golf selv om Focus er noe større utvendig. Et godt råd er å velge litt ekstra sikkerhetsutstyr selv om bilen har toppscore i Euro Ncap krasjtest. Ekstrautstyret er for øvrig hyggelig priset sammenliknet med mange konkurrenter.

Hvorfor velge Ford Focus, spør du sikkert?

La oss ta det ytre først: Du får en stilig bil med moderne linjer selv om du fortsatt kjenner igjen grunndesignet fra 1998-utgaven.

Innvendig: Bra med plass, gode seter, kanskje litt mye knapper og brytere å forholde seg til.

Motor og kjøreegenskaper: Helt på topp.

Pris: Mye bil for pengene.

Stasjonsvognen beste kjøp

Ford Focus hevder seg også i andre konkurranser enn i rallyløypene.

For et år siden gjennomførte avisen Dagens Næringsliv og leasingselskapet Autolease en undersøkelse om hva slags nybil som koster deg minst. De tok utgangspunkt i hva det vil koste å eie en nybil i tre år med 45.000 kjørte kilometer. De regnet seg fram til en månedskostnad som omfattet kapitalkostnader, verditap, veiavgift, forsikring, service og vedlikehold.

I kategorien familiebiler gikk stasjonsvognutgaven av Focus med 1-liters bensinmotor og Titanium City-pakke 1 og Titanium X-pakke helt til topps. Den fikk månedlige kostnader på 3718 kroner, klart foran nummer to i testen, Mazda 6 stasjonsvogn med månedskostnad på 4182 kroner.

Har kjøpt 27 Ford-biler

Daglig leder hos Bay Auto i Sørlandsparken, Øyvind Lien, forteller at det er mange gjengangere når det gjelder kjøp av Ford Focus. Blant annet har en nå 80 år gammel torridøl kjøpt 27 oppigjennom årene, de siste årene bare Focus.

— Ikke alle er som ham, sier Lien som synes det er hyggelig når folk velger Focus.

— Fordi det nesten aldri er problemer med den bilen, sier Lien og legger til

— Få familiebiler har like gode kjøreegenskaper som Ford Focus. Det oppdager også de som har valgt bilen.

Mest solgte modell

Antall registrerte Ford Focus økte med 16 prosent i fjorårets ni første måneder. Dermed styrket bilen sin posisjon som verdens mest solgte bilmodell i denne perioden, 75.000 enheter foran neste modell på listen. Det viser Fords analyse av tall fra det globale kjøretøytdatafirmaet Polk. Også etter hele fjoråret var Focus mest solgte bilmodell i verden, ifølge Ford.

Sterk salgsvekst i Kina var med på å løfte Focus-produksjonen.