Da vil han eller hun helt sikkert si noe ganske annet!

Dessverre er det ikke mulig før midt i november. Først da lanseres nemlig bilen på Sørlandet. Men vi har fått muligheten til en tidlig prøvetur, og den fortalte oss at Opel bør være på vei mot gamle høyder da de hadde bestselgere som Opel Kadett og Opel Rekord i Norge. Det skjer neppe over natten, men Opel-folkene hevder de skal bygge stein på stein og gjenreise Opel i Norge.

Stilig

La oss starte med utseendet: I kompaktklassen der Golf har herjet i mange år, er det mange flotte biler som tilbys. Vi påstår at når det gjelder stilig design er det knapt noen som slår den helt nye Astra. Litt småfrekke linjer, et frontglass som strekker seg langt fremover, og oversiktelig og ryddig innvendig.

Men det er langt mer enn utseendet som er nytt denne gang. Opel har klart å slanke modellen med nærmere 200 kilo. Det gir utslag både på kjøreegenskaper, forbruk, kjapphet og pris.

Tøff også bakfra, nye Opel Astra. Foto: Tor Mjaaland

Nye motorer

Også på motorsiden er det spennende ting ute og går. I en tid der diesel blir mer og mer uglesett, i alle fall blant en del politikere, lanserer Opel en ny 1,4 liters bensin turbomotor på 150 hk. Det var den vi fikk prøve noen mil en måneds tid før den lanseres i Norge. Med 230 Nm allerede fra 2000 o/min er den både fleksibel og rask og dertil hyggelig på forbruk. 150-hesteren kommer både med manuelt gir og automat. Også en 1,0 liter bensinturbo med 105 hestekrefter er underveis.

I tillegg kommer to 1,6 dieselmotorer på henholdsvis 136 og 110 hestekrefter. Sistnevnte med et imponerende utslipp på godt under 90 gram CO2 per kilometer.

Prisgunstig

Egentlig burde vi ha startet med prisen. For mye tyder på at det er her Opel Astra har trumfkortet. Astra kommer i tre utgaver, Edition, Innovation og Premium. Det var sistnevnte vi prøvde en vakker oktobermandag der hverken bil eller vær la noen demper på humøret.

Fullstappet med sikkerhetsutstyr du for kort tid siden bare fant på dyre premiumbiler, med skinnseter, varme i baksetene, varme i rattet, massasje og kjølevifte i forsetene, må du ut med 289.900 for 150-hesteren. Billigste utgave starter på 224.000 kroner, da med bensinmotoren på 105 hk. Sammenlikner du utstyr og motorer med mange av konkurrentenes biler, kan Opel-selgerne smile i skjegget.

Bedre plass

Nye Astra er faktisk blitt fem centimeter kortere enn dagens modell. Men benplassen til baksetepassasjerene er økt med nesten tre cm. I tillegg er den lavere enn forgjengeren, noe som betyr mindre luftmotstand og lavere forbruk.

Opel Astra er blitt noen få centimeter kortere enn forgjengeren. Men innvendig er det blitt mer plass. Foto: Tor Mjaaland

Litt mer om utstyret: Allerede i Innovation-utgaven får du skiltlesing, filskiftvarsling med aktiv styring og blindsonevarsling. Den har også et system for automatisk parkering, der sjåføren gir gass og bremser, mens bilen tar seg av styringen. Og nødsystemet OnStar som Opel har, skal være i drift fra neste år. Dette varsler nødetater automatisk ved ulykke.

Lys i særklasse

Vi avslutter med lyset. For her tyder mye på at Opel-ingeniørene virkelig har sett nettopp lyset. Med 8 ledlys på hver side og hele hovedlyssystemet ledbasert, tilbyr Opel det de betegner som «intelliLux» på Astra. Du slipper å dimme for møtende biler, har fullt hvitt lys alle andre steder enn mot den møtende bilen, og skal i følge Opel ha opp til 40 meter lengre veistykke å reagere på enn med «gammeldags» lys.

Med mye mørkekjøring i dårlig vær burde dette være midt i blinken for norske forhold.

Ingen tvil, det bør absolutt se lysere ut for Opel i tiden fremover!

Opel med 29 nye modeller før 2020

Han vet at de har en tøff jobb foran seg. Men han er trygg på at dette skal de få til.

Stein Pettersen er PR manager i Opel Norge og utfordringen han og hans Opel-kolleger har er å løfte salget av Opel i Norge. For mens Opel selger bra i en rekke land i Europa, har det gått trått i Norge de siste årene.

— Vi bygger stein på stein og vet at dette ikke er gjort over natten. Sammenlignet med i fjor har salget økt med 12,5 prosent i Norge så langt i år, og med nye og spennende modeller, som kompaktbilen Astra, er Pettersen trygg på Opel-fremgang i Norge.

Han forteller at de har gjennomført en storstilt opprydning den siste tiden for å gjøre det enklere både for kjøpere og selgere.

— Vi hadde nesten det jeg vil betegne som et «pakkekaos» med alt for mange muligheter til å velge og vrake mellom såkalte utstyrspakker. Det ble lite oversiktelig, nå er hovedmodellene våre Edition, Innovation og Premium med forskjellig utstyrsnivå, og vi ser at vi for eksempel selger 80 prosent på høyeste utstyrsnivå når det gjelder Insignia.

Bagasjeromstørrelse er svært likt konkurrentenes, 370 liter er det målt til. Foto: Tor Mjaaland

I tillegg til å velge mellom de tre nevnte modellene, har kunden i følge Pettersen også noen enkle valg.

— De må velge farge på bilen, om de vil ha soltak, hengerfeste og en ekstrapakke bestående av minne, massasje og ventilasjon i de 18-veis justerbare forsetene.

Pettersen forteller at tilbakemeldingene fra kundene er at dette både er behagelig, oversiktelig og enkelt å forholde seg til.

Han er også optimist med tanke på Opel-fremtiden når han vet at Opel skal lansere 29 nye modeller frem til 2020. — I denne enorme porteføljen av nye modeller ligger både en elbil og en større SUV, sier PR manageren med stor tro på at den nye Astraen i det store kompaktmarkedet skal gi Opel et nytt løft, sammen med nye Corsa og nye Vivaro som ble lansert nylig.

Målsetetingen er i første omgang å selge 2000 nye Astra i året.

— Kanskje vi ikke klarer det neste år, men når stasjonsvognutgaven kommer utpå nyåret vet vi at den vil løfte salget ytterligere, sier en Opel-optimistisk Stein Pettersen.