Etter en varm august og sikkert lengsel etter enda noen flere sommerdager, er det kanskje ikke helt stuerent å true med sørlandsvinteren. Men vi nevner det likevel: Skal du ha en skikkelig vinterbil som ordner opp i det meste når snøen laver ned, er Ford Mondeo absolutt et alternativ.

"Ser du ikke likheten med Ford Mustang", spør ivrige Ford-venner og peker på grillen til Ford Mondeo med firehjulsdrift.. Foto: Tor Mjaaland

Nå er den endelig på plass på Sørlandet med firehjulsdrift, noe aktuelle konkurrenter i det store stasjonsvognsegmentet har hatt lenge.

Vinterbil

Og ikke nok med det. Er du av den typen som vil ha det mest mulig komfortabelt og kjøresikkert vinterstid, så kan nye Mondeo i tillegg varte opp med oppvarmet frontrute, oppvarmet ratt, varme i baksetene og fjernbetjent kupevarmer.

Ser du ikke? Fronten er jo til forveksling lik en Mustang

Daglig leder Bay Auto, Øyvind Lien

Ønsket om firehjulsdrift gir seg da også tydelig utslag på bestillingslisten hos Bay Auto. Mer enn halvparten av bilene som er bestilt for levering før jul er av typen AWD, all wheel drive.

Diskret forteller denne Mondeo-utgaven at den har firehjulsdrift. Foto: Tor Mjaaland

Det ser også ut til at Ford har klart å prise firehjulstrekkeren slik at den i høyeste grad blir konkurransedyktig. Rimeligste utgave sniker seg så vidt over 400.000 kroner levert i Kristiansand, da med en 150 hk dieselmotor og manuelt gir. Mange går nok opp til storebrormotor på 180 hk og automatgir med en startpris rundt 450.000 kroner.

Mye utstyr

Deretter er det bare å velge, eventuelt vrake, i diverse utstyrspakker som inneholder det meste fra ryggekamera via navigasjon på stor berøringsskjerm, til parkeringsassistent, vinterpakke, elektrisk justerbare forseter med minne til motor— og kupevarmer med fjernkontroll. For å nevne noe av det Ford tilbyr.

Det blir helt klart stasjonsvognutgaven av Ford Mondeo som kommer til å selge best, både med og uten firehjulsdrift. Foto: Tor Mjaaland

Bilen vi prøvde var utstyrt med så å si alt som tenkes kan og hopper dermed opp til godt over 500.000 kroner. Men da får du også en svært romslig og stilig bil med topp kjøreegenskaper og fremkommelighet.

Ekstra pakker

Bra er det at Ford også spanderer ok med utstyr på innstegsmodellene. En Titanium (topputgaven) med 180 hk og automatgir til 450.000 kroner har adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsler, trafikkskiltvarsler, automatiske fjern— og nærlys, oppvarmet frontrute og elektrisk håndbremse. Her har en del bilprodusenter litt å lære av Ford.

Men ellers er erfaringen så langt, ifølge salgsfolkene i Sørlandsparken, at svært mange kunder legger en del titusener kroner ned i ekstra pakker og utstyr for å få nettopp den bilen de har drømt om.

Ingen grunn til å klage på bagasjeromplassen i combi-utgaven av Ford Mondeo. Foto: Tor Mjaaland

Stasjonsvogn

Testbilen var en Titanum combi med hvit platinum perlemorlakk (koster 10.000 ekstra) og som nevnt massevis av utstyr. Bilen er stor med et romslig og «laaangt» bagasjerom og god plass til både fører og passasjerer nesten uansett størrelse. Combi-utgaven er virkelig flott å se på, men må nok gi tapt i konkurransen med stasjonvogna som de fleste kommer til å velge.

Mange har ventet på 4x4-utgaven

Daglig leder Bay Auto, Øyvind Lien

180-hesteren er sprek så det holder, og med en firehjulsdrift, som Ford har fått mye skryt for, som elektronisk fordeler kreftene mellom for— og bakhjul, føler du virkelig at bilen sitter klistret til veien. Også når du provoserer den en tanke på svingete sørlandsveier både med og uten asfalt. Og kommer det en skikkelig sørlandsvinter igjen, er det ikke så dumt å sitte bak rattet i denne Mondeo-utgaven.

Nye Mondeo fikk mye ros da den ble lansert mot slutten av fjoråret. Ventetiden på å få den ut til kundene har vært litt lengre enn både selgere og kunder har likt, men nå er den her, både med og uten firehjulsdrift.

Utålmodige

— Klart vi synes det er gøy når vi får såkalte premiumbiler i bytte mot en ny Ford Mondeo, sier Øyvind Lien hos Bay Auto.

Også bakfra vil mange mene at Ford Mondeo combi er en stilig bil Foto: Tor Mjaaland

Lien er både daglig leder og markedssjef hos Ford-forhandleren i Sørlandsparken. Og han medgir at han og kollegene har ventet en smule utålmodig på å få nye Mondeo-utgaver til butikken, både med og uten firehjulsdrift.

— Nå er bilene på lager, og vi ser at mange åpenbart har ventet på 4x4-utgaven, sier Lien som på bestillingslisten som omfatter rundt 20 biler har over halvparten med firehjulsdrift.

Ny S-Max

— Sørlendinger er glade i romslige stasjonsvogner med firehjulsdrift. Veldig hyggelig å kunne tilby dette nå, sier Lien som mener at han har mer å glede seg til de nærmeste ukene. For nyutgaven av den store flerbruksbilen S-Max er like om hjørnet. Også den med mulighet for firehjulsdrift og plass til sju personer.

— Mange venter på den bilen, slår Øyvind Lien fast. Han er ikke i tvil om hva slags bil i Ford-familien Mondeo 4X4 likner på.

Mustang!

— Ser du ikke? Fronten er jo til forveksling lik en Mustang? Venndølen Øyvind Lien synes det er gøy å «kyte» litt, men sier at mange andre enn han har ment at fronten på Titanium-utgaven av Mondeos firehjulstrekker har stor likhet med Fords legendariske Mustang-utgave.

Legger vi til at Mondeo uten firehjulsdrift ble sammenliknet med Aston Martin, vel å merke sett forfra, da den ble lansert for en del måneder siden, er jo bilen virkelig havnet i spenstig selskap!