Norwegian-ledelsen foreslår frivillig lønnsnemnd fordi de mener konflikten «er veldig fastlåst».

– Vi er veldig åpne for dette, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

«Kan skade forhandlingene»

I en epost til NTB skriver Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud at han stiller seg «uforstående» til forslaget.

– Vi sitter fortsatt i samtaler med selskapet, og dette utspillet kan skade forhandlingene som pågår, skriver han.

Han påpeker at konflikten ikke dreier seg om lønn.

– Konflikten kan derfor ikke løses gjennom en lønnsnemnd, sier Skjæggerud, som ikke vil gi ytterligere kommentarer så lenge partene sitter i forhandlinger.

Har foreslått dette før

Det var ledelsen i Norwegian som mandag ba NHO om å ta et initiativ til en frivillig lønnsnemnd. Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik begrunner dette med at situasjonen «er veldig fastlåst».

Ifølge Lothe har NHO også tidligere forsøkt å få til en frivillig lønnsnemnd.

– Men så langt har vi ikke fått positiv respons fra motparten, sier han.

Forhandlingene fortsatte mandag

Partene i Norwegian-konflikten gjenopptok mandag kontakten etter en pause søndag kveld. Det bekrefter kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i fagforbundet Parat. Parat deltar i forhandlingene sammen med flyverforbundet Norwegian Pilot Union.

70 Norwegian-flyvere gikk lørdag 28. februar ut i streik. Onsdag i forrige uke ble streiken utvidet med ytterligere 650 piloter.

Norwegian svarte på sin side med å permittere opptil 800 kabinansatte.

Siden onsdag i forrige uke har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia vært innstilt.

Overført til nye selskaper

Flyverne som streiker er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway. Torsdag overførte Norwegian flyverne i Skandinavia til tre nyopprettede datterselskaper.

Parat har reagert kraftig på overføringen og kalt det brudd på spillereglene.

Etter det Aftenposten erfarer håper Parat på en løsning i løpet av mandagen. Det at man søndag ble enige om å møtes igjen dagen etter, oppfattes som et veldig godt tegn.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier til Dagbladet mandag at også de har håp om en løsning:

— Løsningsmodus

– Vi opplever at begge parter er i løsningsmodus, sa kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat til VG søndag.

– Vi opplever at viljen til løsning er til stede. Etter to dages forhandlinger er det smart å ta en natts pause og starte igjen mandag med klart hode, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Hun la til at Norwegian har strukket seg langt, men ville ikke kritisere Parat for ikke å ha gjort det samme.

Det ble imidlertid tolket positivt at begge parter var svært ordknappe og hemmelighetsfulle. Det kan tyde på at de er inne i en avgjørende fase.

Les også:

Håper på løsning som kan få flyene i lufta

— Jeg vil ikke gå inn på noe som helst som gjelder forhandlingene. Vi vil ikke bidra med noe nå som kan forstyrre forhandlingene, som forhåpentlig vil føre til en løsning som kan få flyene i lufta igjen, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB søndag kveld.

Han understreket at «det er ikke noen dårlig tone mellom partene».

— Vi har forhandlet i mange timer. Nå er partene, det vil si Parat, Norwegian Pilot Union og selskapet, enige om å ta en pause og fortsette i morgen, sa Skjæggerud.

Ytterligere 25.000 rammes mandag

Over 700 Norwegian-flygere i Norden er nå i streik. Pilotenes formelle tilknytning til det nordiske morselskapet har stått i sentrum av striden.

Siden streiken i flyselskapet startet lørdag 28. februar, er rundt 130.000 passasjerer blitt berørt.

Når streiken fortsetter mandag, vil ytterligere 25.000 passasjerer rammes. Dermed er over 150.000 passasjerer blitt berørt i løpet av den så langt ni dager lange streiken.

Les også:

Analytiker: Tror ikke Kjos gir seg

Norwegian er helt nødt til å flytte pilotene ut i andre selskaper for å lykkes med utvidelsen i Europa, mener den danske luftfartsanalytikeren Jacob Pedersen i Sydbank.

— Jeg tror ikke at Bjørn Kjos kommer til å gi seg i forhandlingene med pilotene. Men gjør han det, vil det gå utover flyselskapets store planer om vekst, sier Pedersen.

- Mye står på spill for Norwegian

Han viser til Norwegians store flybestillinger, voksende gjeld og budsjettunderskudd. Nå må selskapet tjene penger på utvidelsen for å betale gjelden, påpeker Pedersen, som mener pilotenes betingelser er stikk i strid med utviklingen i luftfartssektoren.

— Det harmonerer heller ikke med ledelsens vekststrategi, der det er viktig for Norwegian å få pilotene ut i forskjellige europeiske selskaper. Her skal de nemlig arbeide med lokale betingelser, for eksempel lavere lønn, sier luftfartsanalytikeren til nyhetsbyrået Ritzau.