KRISTIANSAND: Festivalgründer Thomas Moen gjorde klar de siste små tekniske tingene, og dag to på Bloggcamp var i gang. Åpningsdagen ble preget av konserter og god stemning, når været førte til at Ravndalen ble erstattet med Kick (

). Lørdagen står i det faglige og inspirerendes tegn, med foredrag fra et bredt utvalg foredragsholdere. Kick er flyt opp av unge mennesker, med nye bærbare maskiner — godt over halvparten av deltagerene er aktive på nett mens de følger med. Det liveblogges, kvitres og mailes.

Thomas Moen sier til fvn.no at han er veldig godt fornøyd med dagen så langt (12:30) — både teknikk og foredrag har fungert veldig bra. Stemingen i salen er god, og tilhørerne har gitt tilbakemeldinger på at programmet er lærerikt.

10:00 - 10:45: Rafiq Charnia - bloggåret 2008 (fra blogg.no sitt ståsted)

Kort tilbakeblikk på hvordan 2008 foreløp, året hvor blogging gikk fra spennende til allemannseie. Har holdt på siden 2003 med ulike merkenavn og samarbeidspartnere, veksten kom først i Sverige.

I august 2008 tok det av i Norge - "alle" ville ha en blogg Foto: Atle Brandt

I januar 2008 hadde blogg.no 1500 innlegg pr døgn, eller et hvert minutt.. Så i august 2008 tok veksten av, med 70-80 nye bloggere daglig. Masse mediadekning av svenskefenomenet, inkludert Blondinebella. "De gode flinke bloggerne får god nok økning" — det er leserene selv som løfter frem de gode bloggene, ikke tradisjonelle media kanaler.Teknikken er viktig - må jobbe med skalering og struktur fra dag en hvis man skal lage noe. Derfor er det en (liten) fordel å ha fokus på Norge, markedet er stort nok til å håndtere uten ekstrem infrastruktur. Eksempelet er YouTube som får inn opp mot et døgn med video hvert minutt. ("In fact, every minute, ten hours of video is uploaded to YouTube." [1])

Spørsmål fra salen på veien videre - hva skjer de neste årene? Nisjeblogger kan bli det store. Men er litt skeptisk til "hyping" av inntektene, saker av typen "blondinebellas millioner", når hun vistnok dro inn rundt 500 000 svenske kroner. Og hun er den desidert største i Sverige, med god margin. For å få omsetning er det avgjørende å sikre trafikken.

Politekere kommer til å blogge mye nå, men Rafiq er skeptisk til at de komme til å holde det gående ut over valget. Det krever for for mye for dem - bør bruke to til tre timer daglig på å pleie bloggen og leserene.

10:50 - 11:35: Ove Dalen - Hvordan skrive for nett?

Innholdsutvikler i A-pressen Interaktiv og driver nettskrivning.no

"Skremmende hvor langt bak i tankene innholdet kommer på mange nettsteder" - teknikk og design tar mye av fokus ved etablering og endringer, gjelder både bedrifter og i media.

Nøkkeloppgaven er å dyrke møtesteder, leserene må trives og føle tilhørighet. Da legger de igjen kommentarer, bidrar til å løfte det hele videre for alle. Dette er fremmed for altfor mange - de kan kampanjer, markedsføring og push. Men å dyrke noe er ukjent fenomen. Det synes i trafikken - de store merkevarene flater ut, mens de sosiale mediene vokser fantastisk fortsatt.

Hvordan sørger du for å dyrke møteplassen og dermed trafikken?

Møteplasser må dyrkes frem - de små skrittene i riktig retning

1. Vær autentisk , fremstå som ekte, både med dine sterke og svake sider. Identifikasjon er viktig for leserene.Eksempel på hvordan det IKKE skal gjøres er twitter til Jens Stoltenberg — som ikke driver dialog men monolog. Linker ikke til andre, svarer ikke, skriver nøkternt faktabasert - blir ikke kjent med personen bak ordene. Savner det lille ekstra, trenger ikke å slenge dritt om andre statsråder, men må gi noe farge.

En som ofte trekkes frem som et godt eksempel er Bård Vegar Solhjell - tørr å si litt om sine egne inntrykk av konferanser og møter. Deler og gir innsyn, samtidig som han er i aktiv dialog med leserene. Er tilstede selv med en klar stemme.

2. Fjern skryt - "show don't tell" - skriv gode saker om fagfeltet fremfor å si at du er god. Ikke si at du er verdens beste skater, legg ut videoen som beviser det klart og tydelig.

3. Engasjer leserene - kom med invitt til debatt, ikke lag for mange vinklinger i samme omgang. Fokuser som du ville gjort i en samtale med en venn, et argument og en problemstilling som du heller følger opp i kommentarfeltet.Eksempelvis NRKbeta.

4. Vær høflig - du er på lag med leseren, gi dem feedback - også på hvordan du opplever kommentarene. Det trenger ikke å være det store, men det lille smilet i hverdagen.

5. Dyrk de som bidrar - lær av brukerene, de kan sikkert også mye om saken eller tema - derfor er de engasjert. Gjorde det aktivt i arbeidet med boken, stilte konkrete spørsmål på begreper, erfaringer og synspunkter. Når boken kom ble det mange tilbakemeldinger på at bildene buder vært i farger -så Ove la dem ut i farger , og dialog med forlaget kan føre til at neste utgave får fargetrykk.

6. Lenker - ikke isolert fra teksten, men som en naturlig den - det er "der og da" som gjelder, særlig med faner (tabs) i nettleseren er det lett for leserene å flere vinduer samtidig.

7. Skriv som det betyr noe - engasjement er det viktigste du kan komme til bloggen din med, du må være intenst til stede, vise at dette er noe du brenner for.

Etter en kort pause hvor det var forfriskninger og muligheten til å "dyrke det nære sosiale", fortsetter programmet med to foredrag til før lunsjen.

Thomas orienterer om videostreamingen (live dekning fra vgtv) - som vil bli tatt opp, lagret og lagt ut til videre linking og deling.

11:45 - 12:25: Martin Bekkelund - Bloggetikk, eller folkeskikk 2.0

Martin var den første foredragsholderen som ble klar for Bloggcamp, han erutviklingsleder ved Friprogsenteret og "lever av å skrive, mene og snakke om smarte IT-løsninger". Bloggen i seg selv gir ikke inntekter, men den gir ham andre oppdrag som igjen gir inntekter.

Hvor mange vet hvorfor de blogger? Hvor mange har et klart mål?

Troverdighet er avgjørende for å sikre lesing over tid. Normal folkeskikk gjelder også på nett. Godt eksempel er #drittunge (også kjent som #warnerfail) saken - Even er forøvrig festivalens lydansvarlige og "står i bua".

1. hyggelig, 2, saklig, 3. etterrettlig = troverdig. Det er lov å skryte av det gode du gjøre - men du må være klar for møtet med både janteloven, og "troll" (folk som trives med å slenge kommentarer, bryte ned dialog og piske stemningen)

Du bør fremstå som deg selv - nettet har blitt personlig, identifisert og åpent. Det er mye lettere å ha en diskusjon med noen som har presentert seg først, så du vet hvem du snakker med og hva de står for. Da kan du også bygge deg selv som merkevare, gjennom å ha den samme profilen på tvers av andre nettsteder, sosiale medier og blogger. Enkle grep kan bygge opp rundt profilen - " velg deg en enkel fargepalett, et par fonter og noen standard bilder av deg selv ". Viktig å skape gjennkjenning.

Produktblogging - ikke bare sort og hvitt.

Martin har selv gjort det, og er komfortabel med det. Det er viktig med grenser, hvor du tenker gjennom problemstillingene før henvendelsen kommer. Ikke kast bort din egen troverdighet og la deg utnytte. " Krev frihet til å slakte produktet hvis du mener det ". Men sørg for å skriv konstruktivt og ryddig også da. " Sjekk kontrakten " og " informer leserene " - åpenhet er viktig. særlig i det lange løp. Eksempel på dilemma med en produsent som ba om å teste ut deres nye produkt, kun på utlån og med forventninger.

Annonser og reklame - skal du ha det må det være et gjennomtenkt valg, som Rafiq var inne på er omsetningen begrenset i Norge, de færreste kan leve av det (50 000 i året på reklame hvis trafikken er "grei")

Ta kritikk - løs heller problemene over tid, gå i god dialog fremfor å gå i forsvarsposisjon.

Privat er privat - blogg er offentlig - alle kan se det du blogger, og sannsynligvis vli det bli liggende til evig tid (Wayback machine, facebook hos andre). Tenk gjennom det før du legger ut bilder av både deg selv og andre i sfærer hvor du er tilstede.

Stjeling er ikke deling . Creative Commons definerer hva som kan deles hvordan. Alt du finner på nett kan ikke brukes til alt det du vil. Mange av bildene i Martin sin presentasjon kommer fra flickr.com og ligger ute til fri bruk. På samme måte vil presentasjonen bli lagt ut på Slideshare , tilgjengelig for alle.

Det er lov å lære underveis, du kan ikke gjøre alt riktig med en gang, men vær ydmyk nok til å tilpasse deg over tid.

Direkte innspill @atleb Generelle kommentarer #bloggcamp