Statsråden fikk med egne øyne se skadene da han besøkte stedet tirsdag, dagen etter at brua i sørgående løp knakk.

– Jeg er først og fremst veldig glad for at ikke menneskeliv gikk tapt eller at noen ble skadd. Dette er også en påminnelse om naturkreftene rundt oss, som har forskjøvet et brulegeme og gitt en knekk i brua, sier Solvik-Olsen til NTB.Veistrekningen skal åpnes så raskt som mulig, lover han.

– Det skal ikke stå på penger for å få fikset dette. Det er en viktig transportåre, så vi vil ordne dette så fort som mulig.

Anleggsarbeid like ved brua kan være årsaken til leirraset, som igjen førte til at Skjeggestad bru knakk. En bulldoser står igjen i rasområdet. Verken grunneieren eller entreprenøren hadde søkt om tillatelse til å utføre arbeidet. Foto: NTB Scanpix

Han lover dessuten at de lokale trafikkproblemene skal ordnes så raskt som overhodet mulig.

Undersøkelser

Flere kjøretøy sto tirsdag kveld fortsatt på brua, og byggeleder Odd Tandberg i Vegvesenet opplyser til NTB at det ennå ikke er klart når de kan hentes. Vegvesenet har eksperter på plass for å undersøke forholdene, og inntil de har sagt sitt, skjer det lite.

Det var like før klokka 15 mandag ettermiddag at bilførere opplevde at brua sviktet under dem. Da hadde det gått et leirras ved brua.

Les også:

Politiet etterforsker om skaden har sammenheng med gravearbeid som pågikk like ved brua, som står i et område med mye kvikkleire. Føreren av en bulldoser og grunneieren Bjørn Hunstad ble avhørt alt mandag kveld.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kom tirsdag til Holmestrand for selv å se den ødelagte brua. Foto: NTB Scanpix

Hunstad opplyser til VG at området skulle jevnes ut, blant annet for å gjøre det mulig å kjøre med løypemaskin. Han sier han ikke visste at det var nødvendig å søke tillatelse for å gjøre dette.«Det er grunnbrudd. Få stengt E 18», skal bulldoserføreren ha tekstet til sjefen i entreprenørfirmaet han jobbet for idet leirraset gikk.

Også politiet må vente på at ekspertene har sagt sitt om brua og grunnforholdene før de kan undersøke stedet nærmere.

– Bulldoseren står godt bevart i rasmassene, og der har ingen tilgang ennå før geoteknikere har gjort jobben sin. Nå lar vi dette i bero inntil videre og inntil de geotekniske rapportene kommer, sa politistasjonssjef Ulf Malm i Holmestrand tirsdag.

Flere bruer truet?

Vegvesenet er i gang med å kartlegge bruer av den typen som er ødelagt ved Holmestrand, omtrent 80 stykker totalt her i landet.

Skjeggestad bro delvis kollapset mandag ettermiddag. Arbeidene med å finne ut hva som har skjedd har startet tirsdag. Foto: NTB Scanpix

– Med den lærdommen vi får her, må vi se på om det er grunnlag for å sette i gang ytterligere stabiliseringstiltak rundt lignende bruer, sier Ketil Solvik-Olsen.237 bruer langs norske veier har skader eller mangler som truer bæreevnen, ifølge en oversikt VG har fått fra Statens vegvesen. Ti av dem er gang— og sykkelbruer, mens 15 er store bruer på over 100 meter.

– Vi har et vedlikeholdsetterslep på veiene i dag på mellom 40 og 65 milliarder kroner. Og i det vil du også finne en del skader som går utover bæreevnen til bruene, sier brudirektør Børre Stensvold i Vegdirektoratet.

Rundt ti bruer i Norge kollapser årlig som følge av flom, skred eller påkjørsler, ifølge Stensvold. Han mener likevel at myndighetene har god kontroll.