Alle rakte hånden i været da politikerne møtte framtidens velgere i Arendal. På scenen sto ungdomspolitikere fra partiene, og barna leverte på rappen svaret om hva de mente om budskapet og framføringen.

– Barn er en stor del av samfunnet og har rett til å bli hørt. En av tre innbyggere er barn. De har synspunkter og kunnskap som er viktig for demokratiet, sånn at vi tar best mulige beslutninger for fremtiden, sier Birgitte Lange generalsekretær i Redd Barna.

Redd Barna følger valgkampen og arrangerer til slutt et valg for barn i hele landet. Før stortingsvalget for to år siden var det 60.000 barn som stemte.

Positiv debatt

På torget i Arendal var valgkampen i full gang torsdag. Gjennom korte innlegg fikk det unge publikummet høre hva partiene mener om, klima, skole, arbeidsliv og andre viktige samfunnsspørsmål.

– Vi må hjelpe politikerne til å forklare seg på en forståelig og tydelig måte, sa Stian Barnes Simonsen som var debattleder. Han understreket at det skulle være en positiv debatt, og politikerne hadde ikke lov til å snakke stygt om hverandre.

Røde og blå lapper avgjorde hvilken partiside som var best på å snakke om de forskjellige temaene. Engasjementet var stor hos publikum tross regn og surt vær.

Valgomat for barn

I år lanseres en egen valgomat for klassetrinnene femte til tiende. Omkring 100 aviser rundt om i landet legger ut valgomaten på sine sider. Den lanseres mandag 26. august, og man kan også se den på nettsiden www.barnasvalg.no.

Valgomaten er åpen til torsdag 5. september. Fredag 6. september, som er barnas valgdag, blir resultatet offentliggjort.

Valgomaten er utviklet av Redd Barna og NTB. Det er valgt temaer som angår barn, men også saker som de voksne diskuterer i valgkampen, for eksempel bompenger og lokale saker som gruvedeponi, cruisetrafikk og vindmøller.

Argumenter, påstander og begreper er forenklet, og det er tatt hensyn til at barna ikke kjenner partiene og fløyene i politikken. NTB har snakket med barn i målgruppa og hatt spørreundersøkelser for å sjekke hva de forstår, og hva som engasjerer.