Det er dokumentsøketjenesten Sørlandsporten som høster ære og anerkjennelse torsdag kveld.

— Dette var gøy! sier journalist Tarjei Leer-Salvesen, som var en av tre som tok imot prisen. Han hadde den opprinnelige ideen, og jobber med tjenestens innhold.

- I dag kan vi også røpe at vi har fått støtte fra Fritt Ord på 150.000 kroner, som gjør at vi kan utvikle tjenesten videre. Den første nye tjenesten er gjort tilgjengelig i kveld, hvor Helse Sør-Østs postjournal er gjort søkbar. Så vi feirer dobbelt i kveld.

Prisen ble tatt imot av Tarjei Leer-Salvesen, Atle Brandt og Jan Grytting, som alle står bak vinnerprosjektet. Foto: Schibsted/Killian Munch

Schibsted opprettet Schibsted Journalism Awards i 2007 for å hedre eksempler på forbilledlig journalistikk i form av tekst, foto, lyd eller levende bilder.— Vi er veldig stolte. Det er utrolig bra å få slik anerkjennelse i konkurranse med de aller beste på innovasjon. Og så vinner vi med et prosjekt som går helt i kjernen på samfunnsoppdraget vårt - det å kikke makta i kortene, sier sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Eivind Ljøstad.

- Nå skal det feires! og det blir en stor middag med hele Schibsted, sier han.

Begrunnelsen

Slik lyder juryens begrunnelse:

«Lokale myndigheter gjorde det ikke enkelt å finne offentlig informasjon og la hindringer i veien både for den jevne borger og for Fædrelandsvennen. Avisen bestemte seg derfor for å gjengi opplysningene på en måte som ga leserne tilgang til mer enn én million søkbare dokumenter. Dette demokratiprosjektet er et bevis på hvor uadskillelige journalistikken og teknologien har blitt.

Vinneren har utviklet en ny måte å styrke publikums muligheter på. Dette har endret balansen mellom offentlige tjenestemenn og borgerne ved å kombinere en enkel idé med avansert teknologi.»

Tarjei Leer-Salvesen står bak idé og innhold, Atle Brandt har skrevet koden, mens Jan Grytting hadde det opprinnelige designet.

Tre priser

Det konkurreres om tre priser:

• Beste historie

• Beste nyskapning

• Beste avsløring

Andre vinnere var VG, som vant beste historie for Odin-saken, og Svenska Dagbladet for beste scoop med Industrivärden.

Hver av prisene er på 200 000 kroner. Publisert redaksjonelt materiale fra konsernets journalister og fotografer i alle land der Schibsted driver redaksjonell virksomhet vurderes av en tverrnasjonal fagjury.