13 år er gått siden den forrige XC90 kom til verden. Mange har ventet lenge og utålmodig på nykommeren. Men den svenske bilprodusenten har brukt tiden godt. For med nye XC90 må de ha gjort det aller meste riktig. 70 milliarder svenske kroner skal det ha kostet å utvikle Spa-plattformen som alle Volvo-biler nå skal bygges på.

Kan sikkerhet

Det er rett og slett en opplevelse å sitte bak rattet i en bil der du stille suser fremover som om du satt på et moderne høyhastighetstog. Og blir du litt uoppmerksom og er i ferd med å krysse midtlinjen eller over i en annen kjørefil uten å ha gitt tegn, tar rattet over og styrer deg pent på plass igjen. Svenskene kan sikkerhet.

"Tøff i trynet", kan en kanskje si om Vovlo XC90 når en ser den forfra. Ny grill og nytt Vovlo-emblem som skal følge nye modeller fremover. Foto: Tor Mjaaland

Mer enn 1000 nordmenn har allerede bestilt Volvo XC90 for rundt en milliard kroner. Totalt er det bestilt 30.000 på verdensbasis.

Mottakelsen har rett og slett vært enorm og betyr et løft for hele merkevaren Volvo

Salgssjef Øystein Thommesen

Mottakelsen i motorpressen har vært formidabel med 6-ere på terningene og mange godord. Mange vil også si at det var på høy tid med et løft for Volvo, ikke minst i Norge har salget dabbet de siste årene.

Nordisk

Ny grill, nye Volvo-emblemer og guden Tors hammer i led-lyktene vitner om en ny Volvo-epoke og fortsatt ønske om å være hel-nordisk trass i kinesiske eiere.

Bagasjeplassen er rett og slett enorm. Over 1000 liter når bakerste seterad i syvseteren er felt ned. Foto: Tor Mjaaland

Men billig er selvsagt en slik bil ikke. Selv om den faktisk plasserer seg et stykke under de kanskje hardeste konkurrentene med en inngangspris på 750.000 kroner. Da får du en 190 hk diesel under panseret. Bestselgeren i Norge ser ut til å bli Momentum-utgaven med 225 hk diesel. Med ekstra sikkerhet og teknikkpakke havner du rundt 850.000 kroner. Men da får du mye bil, en bil helt i verdensteten når det gjelder sikkerhet og Volvos velkjente komfort.

Ryddig

Motorstøy og dekksus er så å si fraværende. Det er også knappene på dashbordet Volvo har hatt en del av før. Nå er det både ryddig og stilig, og du kan styre alt via den store «i-pad-skjermen» eller fra rattet.

Oj, her er vi visst på vei mot det våte element! 360 graders kamera gjør at du har svært god oversikt over bilen i vanskelige situasjoner. Foto: Tor Mjaaland

Til Norge kommer bilen bare som sjuseter. 8-trinns automatgir er standard. Legger du ned bakerste seterad har du bagasjerom på nærmere 700 liter, med alle seter nedslått 1,9 kubikkmeter og rene varebilen. At du sitter godt i en Volvo, er neppe noen nyhet. Men også setene er nye. Og de er i alle fall ikke blitt dårligere! Bakseteraden (den midterste) kan skyves et godt stykke fremover og gi ekstra plass til de to aller bakerst. Da sitter også de bra, om de ikke er mer enn 1,75 på strømpelesten.

Utfordringer

Nykommeren er blitt 300 kilo lettere enn første generasjon XC90. Likevel har du med deg nærmere to tonn bil på tur. Men bak rattet føler du likevel at bilen både er lettkjørt, presis og at oversikten er prima.

Ifølge Volvo er det guden Tor sin hammer som du ser i ledlyset foran. Den svenske bilprodusenten legger vekt på at alt skal være skandinavisk i den nye bilen. Foto: Tor Mjaaland

Med nesten fem meters lengde kunne selvsagt byparkering bydd på noen utfordringer. De utfordringene løser du ved å velge teknikkpakken med parkeringsassistanse og gjerne oppgradere ryggekamera til 360 graders kamera fra fugleperspektiv.

Lavt forbruk

Motoren i bilen vi prøvde har fått navnet D5, og er en nyutviklet 2-liters Twin-turbo på 225 hk. Det gjør bilen både rask og sterk. 0-100 gjøres unna på kjappe 7,8 sekunder, mens toppfarten er 220 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,58 liter ved blandet kjøring. Det er imponerende lite for en så stor bil.

Salgssjef Øystein Thommesen ved Frydenbø Bilsenter i Kristiansand kan fortelle om stor interesse for flaggskipet til Volvo, nye XC90. Foto: Tor Mjaaland

Ingen tvil: Volvo har satt en ny standard for sine produkter med nye XC90, en bil mange familier sikkert gjerne setter på ønskelisten. Men det koster å være kar......

Kommer som ladbar hybrid

Også Volvo satser for fullt på ladbare hybrider. Allerede til høsten blir XC90 å finne i hybrid versjon med en 320 hester bensinmotor foran, en el-motor på 87 hk bak og med et formidabelt dreiemoment på 640 NM.

I denne bilen ser vi mye av fremtiden til alle Volvo-modeller

Salgssjef Øystein Thommesen

Batteriene plasseres slik at de ikke reduserer plass til bagasje og passasjerer. Bilen vil komme på over en million kroner trass i et par titusener i avgiftslette i forhold til fossil-utgave.

Dette er Volvo-fremtiden

— Mottakelsen har rett og slett vært enorm og betyr et løft for hele merkevaren Volvo.

Det sier salgssjef Øystein Thommesen ved Frydenbø Bilsenter i Sørlandsparken. Han smiler bredt etter å ha mottatt de to første utgavene av XC90, gleder seg til å sette seg bak rattet og ikke minst levere de første eksemplarene til kunder i løpet av et par uker.

— I denne bilen ser vi mye av fremtiden til alle Volvo-modeller, sier Thomassen og peker på at nå skal alle modeller produseres på den samme plattformen. Der kan de enkelte sonene reguleres i forhold til bilens størrelse, unntaket er sikkerhetssonen like foran føreren. Den er hellig for Volvo.

Kjerneverdier

«Kvalitet», «miljø» og «sikkerhet» er Volvos kjerneverdier. Et eksempel på sikkerheten: Går det galt og en utforkjørig eller kollisjon er i ferd med å oppstå, strammes belter og stolene presses nedover for å gi bedre plass til fører og passasjerer om bilen skulle gå rundt.

— En amerikansk test viser at det er 35 prosent større sjanse for at du kan gå på egne ben etter en rundtvelt i en ny Volvo enn i andre biler dersom du skulle få en ryggskade, sier Øystein Thommesen.