Telenor forklarer beslutningen om å ta penger for tjenesten med at selskapet har hatt store utgifter med å utvilke og drifte bankID.

Kritikken har haglet mot Telenor Mobil etter at selskapet besluttet å ta betalt for mobilabonnentenes bruk av BankID fra 1. mai. Mange har sagt opp abonnementet.

Fra denne dato skal det koste den enkelte abonnent 49 øre hver gang man ber om en bankkode pr. mobil. Ikke et stort beløp isolert sett. Men med 260.000 Telenor— og Djuice-kunder som dette får betydning for samt at snittbruken er 12 ganger pr. måned, blir dette en inntekt på 18 millioner i året.

Hva er BankID? Les denne:

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor Mobil innrømmer at reaksjonene har vært mange og kraftige, ikke minst har folk på sosiale medier gitt Telenor tyn for beslutningen. Dessuten har en del kunder allerede sagt opp sitt abonnement hos telegiganten i raseri mot det nye betalingskravet:

Omgjør beslutningen?

— Vi forstår at kundene reagerer når vi går over til å ta betalt for noe som i dag er gratis. Men beslutningen står fast, men vi må ta en evaluering av konsekvensene når vi får sett dette litt over tid, sier Krokan til Aftenposten.

BankId koster penger hos Telenor Mobil etter 1. mai.

Han fremholder at man også har fått nye brukere, selv etter at bråket rundt betaling startet Krokan vil ikke bekrefte at Telenor kan komme til å gi etter og droppe betalingen hvis konsekvensene blir for store.— Jeg vil ikke si noe om en slik mulighet. Jeg minner om at det fins en gratisløsning fortsatt hvis kundene benytter kodebrikken som de har fått fra banken, sier han.

Dette skjer

Hos hovedkonkurrenten NetCom har man ingen planer om å ta betalt for denne tjenesten, opplyser kommunikasjonsdirektør Severin Roald. Han vil ikke si noe om selskapet vil få nye abonnenter som følge av saken. Andre operatører har gitt samme beskjed og gjort det klart at de anser utgiftene med kodemeldingene som "skjulte kostnader."

Så hva skjer?

I dag har mange med smarttelefon installert BankID på mobil for innlogging og betaling på nettet. Denne tjenesten er i dag kostnadsfri for den enkelte. Men det varer ikke lenge, for fra 1. mai vil Telenor ha betalt for denne tjenesten.

De som heller velger å bruke bankenes mobilapper og engangskode-tjenester vil fortsatt kunne gjøre dette uten at det koster noe.

Dekke utgifter

Hos Telenor forklarer informasjonssjef Krokan hvorfor bruken skal koste penger:

— Vi har hatt store kostnader ved å utvikle og vedlikeholde bankID-tjenesten, og det er disse utgiftene vi nå har funnet ut at vi ønsker å få dekket.

- Hvordan kom dere frem til at den utgiften dekkes ved å ta akkurat 49 øre pr. transaksjon?

— Det kan jeg ikke gå inn på, jeg kan bare si at det er en kalkulasjon vi har gjort ut fra våre totale utgifter med denne tjenesten, sier Krokan.

Ingen følger Telenor

Hos BankID sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland at ingen andre mobiloperatører har gitt beskjed om at de kommer til å følge Telenor og djuice:

— Det har vi ikke fått noen signaler om, men det kan selvsagt komme. Operatører og banker samarbeider om produktet og kan ta betalt for bruk av BankID når de måtte ønske, sier hun.

Steinsland sier at måten å unngå å måtte betale for kode for er å bruke kodebrikken fra banken:

- En annen løsning er selvsagt å bytte mobilleverandør. De fleste bruker fortsatt vanlig bankID og sier i en ny kundeundersøkelse at de er godt fornøyd. Vi har likevel besluttet å forbedre brukeropplevelsen på vanlig BankID ytterligere, og til høsten lanserer vi produktet uten Java, sier Steinsland.