Hagleskuddene i 1995 satte standarden. Det ble jo etter hvert sånn at artistene skulle toppe hverandre, sier Torleif Gunnufsen.

Han var festival— og bookingsjef fra starten i 1991 frem til 2006 og går under kallenavnet Toffen.

Hendelsen han tenker tilbake på, var da det lokale punkbandet Flying Crap avfyrte flere skarpe hagleskudd gjennom teltduken over scenen.

I år er det 25 år siden festivalen ble arrangert for første gang, og i den forbindelse arrangeres en jubileumsutgave kalt Q25, 28.-29. juni.

Perfekt festivalsted

Men det er ikke nødvendigvis musikken vi husker best fra Quartfestivalens glansdager.

«Byen tilbyr vakre omgivelser, pene jenter, frisk luft, hav og sol. Det er verdt å forlate New York, da.»

Toffen Gunnufsen Foto: Thomas Hegna

De entusiastiske ordene tilhører Peer Osmundsvaag, Quartfestivalens DJ-ansvarlig i mange år, og stammer fra toppåret i 2000 da det ble satt billettrekord (60.000), økonomien gikk på skinner, og artister som Oasis, D’Angelo, Madrugada og Nine Inch Nails sto på scenen.

— Det fantes ingen andre festivaler av samme kaliber. Kalvøya forsvant i 1997, og Norwegian Wood var noe helt annet.

Toffen Gunnufsen

Kristiansand var blitt en by unge folk kunne relatere til. Quartfestivalen var stedet å være.

Osmundsvaag mente Kristiansand hadde opparbeidet seg et rykte - som ikke bare gikk land og strand rundt, men også over landegrensene - som et perfekt festivalsted, og det var derfor alle stjernene kom til sørlandsbyen.

— Det fantes ingen andre festivaler av samme kaliber. Kalvøya forsvant i 1997, og Norwegian Wood var noe helt annet, sier Toffen i dag.

Toffen fikk beskjed om å finne på noe kulturelt.

Skjærgårdsidyll. Quarfestivalen fikk et godt rykte i både innland og utland. Ikke bare for store artister, men like mye for beliggenhet og atmosfære. Foto: Rune Schulstad, FVN

I 1991 ble han ansatt av Kristiansand kommune for å komme opp med noe kulturelt i forbindelse med byens 350-årsjubileum.

Resultatet ble Quadradurmusivalen, og nordnorske Bel Canto (som også spilte året etter) toppet plakaten.

De første tre årene sto bare norske artister på scenen, men festivalen vokste raskt. I 1994 skjønte Toffen at dette var på vei til å bli noe stort og hyret inn en gjeng ivrige, men uerfarne, ildsjeler som var beredte til å jobbe hardt for luselønn.

Alanis Morisette Foto: Torstein Øen/FVN

Quart hadde for første gang hentet inn flere internasjonale toppnavn. I 1994 sto både Blur og Underworld på scenen i Tresse, mens House of Pain og Supergrass kom året etter.

Bråstopp i 1996

Festivalen hadde gått fra å være en liten byfestival til å bli en internasjonal musikkfestival på kort tid. Men en stor festival trenger også et solid fundament, og det hadde ikke Quart. Den lille organisasjonen kollapset i 1996, og et underskudd på nærmere tre millioner kroner fikk hylekoret i Kristiansand til å tenne.

Festivalen ble reddet fra konkurs og bygde seg igjen opp til å bli landets viktigste festival med mange musikalske oppturer og en del økonomiske nedturer.

Coldplay Foto: Tore- Andre Baardsen/FVN

2009 ble det aller siste året med Quartfestivalen og endte med 30 millioner i underskudd, det desidert høyeste i festivalens historie.

25 år i år. — Det var mye turbulens på slutten der...

Etter fem timer på Sørlandsekspressen er Toffen Gunnufsen sulten. Han bestiller egg og bacon og slår seg ned på andre siden av bordet.

Toffen Gunnufsen

Appetitten var ikke like stor i 2006. Etter mange år med pengeproblemer, krangling med både bedehusmiljøet, lokalpolitikere og ansatte i egen organisasjon valgte han å trekke seg som Quart-general.

— Det ble for mye skriking på Sørlandet, ja, sier Toffen om den gangen.

Nå er han imidlertid igjen hyret inn som festivalsjef.

  • Dette er en feiring av det som har vært, og store navn som Coldplay og Kanye West som vi har hatt tidligere, har vi ikke sjanse til nå.

Kanye West Foto: Christian Nørstebø/FVN

I sommer gjenoppstår altså Quartfestivalen i Kristiansand. Det er ikke en nylansering, men kun en markering av at det er 25 år siden festivalen så dagens lys.

Årets todagersfestival skal gjenspeile Quart slik det var på 1990-tallet og har booket gamle Quart-travere som LCD Soundsystem, Underworld og House of Pain.

— Dette er en feiring av det som har vært, og store navn som Coldplay og Kanye West som vi har hatt tidligere, har vi ikke sjanse til nå. Vi har et budsjett på fem millioner kroner totalt, og bare ett av disse navnene koster mye mer enn det, sier Toffen.

David Bowie Foto: Junge, Heiko

Bowie troner på toppen

Toffen Gunnufsen ble med sin lyse piggsveis, bøttehatt og koselige dialekt selve personifiseringen av Quartfestivalen og fikk raskt et rykte for å ha god teft for de nye, spennende artistene og hanket dem inn til å spille på Quart før de ble for dyre.

— Agenten hans mente jeg skulle gå inn i og hilse på ham. Han var ikke store karen og sto og spiste en banan.

Toffen Gunnufsen om å møte David Bowie.

Han booket for eksempel The Strokes i 2001, bare noen uker før de slapp debutalbumet og ble verdensstjerner.

Han har gjennom 15 år som festivalsjef møtt mange store artister, men den artisten han husker aller best, er David Bowie. Han ville egentlig ikke ha Bowie, fordi han mente det ville være umulig å toppe det senere. Han fikk forsåvidt rett.

— Agenten hans mente jeg skulle gå inn i og hilse på ham. Han var ikke store karen og sto og spiste en banan. Jeg ble jo litt starstruck og fikk ikke sagt så mye, humrer han.

— Men han var en ekte gentleman!

Beastie Boys Foto: Christian Nørstebø

Toffen har flere gode minner. Fisketur med Chemical Brothers («de truet med å kansellere hvis vi ikke kastet fisken uti igjen»), båtturer med Blur og Marilyn Manson i over 60 knop, fester med Therapy og Spiritualized, nattlige ekskursjoner til vikinggravene med flere metallband og en dukkert med Band of Horses som aldri hadde sett en manet, er bare noen eksempler.

— Etter hvert fikk artistene mindre tid. Det ble mindre hyttebesøk og båtliv og mer meet and greet. Og til slutt ble artistene - som Alicia Keys og Coldplay - så store og de hadde ikke tid til det engang. De holdt seg for seg selv, sier Toffen.

Satan på scenen

I 1998 hadde en fornøyd Toffen klart å booke den omstridte satanrockeren Marilyn Manson. Det førte til at den kristne menigheten Filadelfia arrangerte åpent møte hvor de inviterte ungdommen for å forberede dem mentalt på hva dem hadde i vente.

Marilyn Manson kom, spilte og forsvant uten at byen gikk til hundene av den grunn.

Diverse omstendigheter gjorde at Marilyn Manson måtte kansellere sin opptreden, og menigheten mente de hadde blitt bønnhørt.

Marilyn Manson dukket imidlertid opp på Sørlandet allerede året etter. Kommunen truet med å frata Quart pengestøtte, og kristenfolket ba til Gud for å få regnvær og det som verre var. Denne gangen ble de ikke bønnhørt.

Marilyn Manson Foto: Bjelland, Kjartan

Marilyn Manson kom, spilte og forsvant uten at byen gikk til hundene av den grunn.

Mer enn bare bedehus og Julius

— Noe av det viktigste med Quart var at vi klarte å skape litt friksjon på friksjonsfrie Sørlandet. Folk utenfra fikk øynene opp for Sørlandet som noe annet enn bare Julius og bedehus, sier Pål Hetland på telefon fra Kristiansand.

Pål Hetland var Quarts profilerte pressesjef fra 1994 til 2003 og var en av dem som klarte å skape friksjon helt på egenhånd. Noe som resulterte i at han fikk sparken to ganger i løpet av knappe ti år.

Festivalliv. Folk dro ikke bare til Quartfestivalen bare for musikkens del. Festing var en like stor del av opplevelsen. Foto: Aas, Erlend

Hetland ga i 2008 ut boken Quart — den usminkede historien om Norges viktigste festival, hvor han fortalte sin egen versjon av opplevelsene under tiden i Quart.

Han skjønte tidlig at det var viktig å dekke artistenes primærbehov for at de skulle huske festivalen som en positiv opplevelse.

— Det var tre essensielle behov for artister som hadde værtlenge på turné. De var opptatt av hvor de skulle sove, hva de skulle spise, og at de fikk tak i de rusmidlene de ønsket seg, sier Hetland.

Q99 frivillig berit buli 14 Ür foto kjartan bjelland FVN_doc6py2icbj3fn1hxj3z3m2.jpg Foto: Kjartan Bjelland FVN

— Jeg har snakket med mange artister, DJ-er, journalister og plateselskapsfolk. Men også kokker, vakter, skippere, diktere og tegneserieskapere. Alle er klare på at Quart hadde en helt spesiell betydning.

Pål Hetland

Holdningen på kontinentet var mer liberal enn i Norge, og Quartfestivalen kunne ikke være noe dårligere. Eller bedre.

— Vi kalte det vel et utvidet servicetilbud på den tiden, sier han og ler.

Festivalvær. Selv i sommerbyen Kristiansand kan dårlig vær få sin sjarm. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Norges første moderne festival

Forfatter og journalist Arvid Skancke-Knutsen har fulgt festivalen tett i alle år og har skrevet boken Quart — frihetens øyeblikk i forbindelse med årets jubileum. Han mener Quart var den første moderne festivalen i Norge.

— Jeg har snakket med mange artister, DJ-er, journalister og plateselskapsfolk. Men også kokker, vakter, skippere, diktere og tegneserieskapere. Alle er klare på at Quart hadde en helt spesiell betydning. Ikke bare for Kristiansand og Sørlandet, men nasjonalt og internasjonalt, sier forfatteren.

Han mener Quart var en foregangsfestival som inspirerte mange til å arrangere lignende festivaler. Han mener Øyafestivalen aldri hadde blitt slik den er i dag uten Quart som modell.

Pål Hetland

  • Skulle gjerne tatt æren for stuntet, men det hadde bare blitt en usmakelig løgn.

Sceneshow. Tommy Hol Ellingsen og Leona Johansson hadde sex for regnskogen under Cumshots-konserten på Quartfestivalen i 2004. Foto: Martinsen, Anders

Sex for regnskogen

Bakgrunnen var at et ungt par hadde sex på scenen under konserten med Kristopher Schaus band The Cumshots i Bendiksbukta. Paret hevdet etterpå at de gjennomførte stuntet for å få oppmerksomhet rundt bevaring av regnskogen.

Toffen ble hudflettet og mottok til og med en faks fra tyrkiske myndigheter som ville ha seg frabedt slik obskøn oppførsel. Stuntet gikk på nyhetskanaler verden rundt.

Pål Hetland fikk sparken for andre gang.

— Både Quart-styret og pressen trodde det var min regi, så da var det rett ut igjen. Skulle gjerne tatt æren for stuntet, men det hadde bare blitt en usmakelig løgn, sier han.

sx26e07e_doc6q278n7kalstseall4u.jpg Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Snoop Doggs kyllingvinger

Året etter, i 2005, var det duket for en ny nesten-skandale. Denne gangen var det Snoop Dogg som ga Toffen hodebry. Rapstjernen forskanset seg på hotellrommet med TV-spill og en 50 tommers plasmaskjerm.

Toffen tenkte i sitt stille sinn at hvis Snoop Dogg ikke kommer ut nå, er vi konkurs.

— Da han endelig kom seg til sceneområdet, ville han kyllingvinger.

Toffen Gunnufsen

To timer etter planlagt konsertstart, fikk de lokket ham ut. Men heisen på hotellet satte seg fast fordi de to livvaktene hans var for store og tunge.

Snoop Dogg Foto: Jon Anders Skau

— Da han endelig kom seg til sceneområdet, ville han kyllingvinger. Han syntes de var så gode at han ville ha flere, og publikum måtte pent vente. I ettertid fikk han kyllingvingene importert til USA en periode, sier Toffen.

Björk i skogen. Det har i det hele tatt vært mye rare forespørsler fra artistene.

Ifølge Hetland hentet en fra backstage-crewet to kattunger hos Dyrebeskyttelsen, som hun leverte til Ozzy Osbourne sammen med en barbermaskin. Ingen vet hvorfor eller hva som skjedde med kattene.

Pål Hetland

Blur ville ha kinderegg, Pharrell elsket Sørlandschips, mens Turboneger forlangte honoraret på 500.000 kroner levert i en søppelsekk med krøllete hundrelapper.

Den islandske artisten Björk var så stresset at hun måtte kjøres ut i skogen hvor hun kunne finne roen og klemme trærne.

  • Stort sett var det helt rimelige krav. Trivielle ting som spesifisering av mat, drikke og garderobefasiliteter.

— Stort sett var det helt rimelige krav. Trivielle ting som spesifisering av mat, drikke og garderobefasiliteter, sier Hetland.

Men noen prøvde seg.

— Morphine ville ha «organic moodyfiers» med lange sigarettpapir på raideren, men det fikk han ikke.

Første møte. Kronprins Haakon og Mette-Marit møttes på Quartfestivalen i Kristiansand i 1996. Her er de sammen på festivalen i 2000. Foto: Junge, Heiko

Kongelig flørt reddet Quart

Quartfestivalen var også stedet hvor kronprins Haakon traff Mette-Marit for første gang. Hun ble introdusert for kronprinsen gjennom deres felles venn Morten Andreassen i 1996, som også hadde forbindelser til Quart-organisasjonen.

Quart hadde på dette tidspunktet fått et frynsete rykte etter pengeproblemer, rot og for å være et sted hvor folk brukte narkotika. Pressen skrev blant annet at ”hasjrøyken lå tykt over festivalen” etter to store houseparties i 1994 og 1995. > — Da kronprinsen kom til byen, skjønte både lokalpolitikere og presse at Quartfestivalen var mer enn bare en fest for gærninger.

Pål Hetland

Pål Hetland mener at det kommende kronprinsparet var svært delaktige i å snu dette dårlige ryktet og en viktig årsak til at Quartfestivalen ikke gikk konkurs i 1996. — Da kronprinsen kom til byen, skjønte både lokalpolitikere og presse at Quartfestivalen var mer enn bare en fest for gærninger. Da han i tillegg traff Mette-Marit i 1999, så forsvant mye av kritikken, sier Hetland.

— Pengene begynte også å strømme inn, noe som dessuten fikk kristenfolket til å stilne.