Vi er enige i viktigheten av informert samtykke, men det er her viktig å skille mellom intervensjonsstudien og registerstudien i Agderprosjektet.

I intervensjonsstudien skal vi teste ut et førskoleopplegg som er utviklet av forskere ved UiA og UiS og barnehagelærere på Agder, og bygger på forskningsbasert kunnskap om barns læring. I neste barnehageår vil halvparten av de deltakende barnehagene gjennomføre opplegget mens resten fortsetter som før. For å teste effekten av førskoleopplegget vil vi kartlegge alle barna og sammenligne de to gruppene. Alle foresatte har fått informasjon, og det er kun barn med samtykke fra foresatte som inngår i studien.

Her kan du lese Fredwalls innlegg

Omfatter 17.500 barn

I tillegg vil vi studere førskoleopplegget i en registerstudie som omfatter alle barn på Agder født 2009— 2013, omtrent 17.500 barn.

I registerstudien innhentes alle data fra administrative registre. Barna vil derfor ikke delta aktivt i kartlegging. Alle data avidentifiseres før de utleveres til forskergruppen. I tråd med Personvernombudets vurdering og Datatilsynets godkjenning, innhenter vi ikke samtykke i registerstudien. Dette er vanlig praksis i store registerstudier der innhenting av samtykke er uforholdsmessig ressurskrevende. Vi sender heller ikke ut individuell informasjon om studien, siden dette fordrer at vi innhenter navn på foresatte, noe som ville svekket personvernet i registerstudien. Datatilsynet har godkjent at foresatte informeres kollektivt.

Våre forskningsetiske vurderinger baserer seg på veiledning fra Personvernombudet og godkjenninger fra Datatilsynet, og vi har ingen betenkeligheter med å følge disse.

Dette er svar på Fredwalls første og andre spørsmål: Våre forskningsetiske vurderinger baserer seg på veiledning fra Personvernombudet og godkjenninger fra Datatilsynet, og vi har ingen betenkeligheter med å følge disse.

Internasjonale eksperter

I utviklingen av førskoleopplegget i Agderprosjektet samarbeider vi med internasjonale eksperter på pedagogikk i barnehagen. Fredwalls tredje spørsmål er hvem disse er.

En sentral samarbeidspartner er Professor Roberta Michnick Golinkoff fra University of Delaware, som har forsket på og introdusert begrepet Playful learning. Andre viktige bidragsytere til prosjektet er: Professor Douglas Clements fra University of Denver, Clancy Blair og Pamela Morris fra New York University, Adele Diamond fra University of British Columbia, Christina Weiland fra University of Michigan, Ariel Kalil fra University of Chicago og Megan McClelland fra Oregon State University. Forskningsbasert kunnskap fra disse verdensledende forskerne har vært viktig for å sette rammene for førskoleopplegget i Agderprosjektet.