De heter Arne begge to (ektefellene heter faktisk Eva), jobbet lenge sammen på Ford, og har i 18 år drevet verksted sammen. Nå er de best i landet.

I 18 år har de drevet Sørlandets Bilverksted sammen. Nesten like lenge har de vært en del av Mekonomen-kjeden, Før det jobbet Arne Augland (t.v.) og Arne Dølemo i mange år sammen som mekanikere i Ford. Foto: Tor Mjaaland

— Vi må jo kanskje ha gjort noe riktig, sier Arne Augland og Arne Dølemo, innehavere og drivere av Sørlandets Bilverksted. Direktørstil har de langt fra lagt seg til. Begge jobber som kundemottakere, Augland fortsatt som mekaniker i ferietiden, og medgir at det har vært mye jobbing for å komme dit de er i dag.

Konkurranse er bra for kundene

Arne Dølemo, Sørlandets Bilverksted

Moro

— Men også veldig mye moro, legger Arne D. til som sammen med alle de 11 i bedriften mottok diplom, blomster og skryt på den årlige Mekonomen-samlingen på Golsfjellet sist helg. Der var det mer enn 600 fra de mange kjede-verkstedene i Norge til stede.

Bildet Arne Augland og Arne Dølemo holder mellom seg er tatt av Fædrelandsvennens fotograf den dagen de åpnet Sørlandets Bilverksted i 1998. Foto: Tor Mjaaland

Bare ett år etter at de startet det første verkstedet i Barstølveien, ble de en del av Mekonomen-kjeden. Det er en nordisk kjede med hovedkontor i Sverige. Alle verkstedene er selvstendig eide, mens Mekonomen-butikkene som ofte ligger vegg i vegg med de større verkstedene, er eid av Mekonomen Norge. De romslige lokalene i Skibåsen huser nå både verksted og butikk, lokalene eid av Arne og Arne, butikkarealet utleid til Mekonomen. Og bare i Kristiansand er det fem verksteder i samme kjede.

Bra med konkurranse

— Tror nok verkstedene utenfor merkeverkstedene har minst halvparten av markedet i Kristiansand-distriktet, mener Arne A. for å illustrere at bilverksteder er langt mer enn merkeverkstedene. Dermed er sistnevnte deres klare konkurrent, men de mener begge at det er både plass til og behov for begge kategorier. - Konkurranse er bra for kundene, mener de åpenbart begge to.

Vi må jo kanskje ha gjort noe riktig

Arne Dølemo og Arne Augland, daglig ledere Sørlandets Bilverksted

De forteller at det stilles tydelige krav til et verksted for å bli en del av Mekonomen-kjeden, men mener også at det er fordeler for kundene å velge nettopp dem når bilen skal repareres.

Mobilitetsgaranti

— Vi skal i utgangspunktet være rimeligere samtidig som kundene beholder alt av garantier om det oppdages feil under service hos oss og som må tas videre der de kjøpte bilen, sier Arne D. Og får også nevnt at kundene får en mobilitetsgaranti. Noe som betyr at om de for eksempel fyller diesel i stedet for bensin på bilen, blir de hentet av Falck eller Viking uten at det koster dem noe.

Sørlandets Bilverksted er et flaggskip i kjeden vår

Frank Bekken, adm. direktør Mekonomen AS

For å gå til topps i en konkurranse der kundetilfredshet, kvalitet og utvikling er avgjørende, er selvsagt de ansatte av stor betydning. de skryter av staben som består av sju mekanikere (en av dem lærling), resten i kundemottak og på kontor.

At den tekniske utviklingen i bransjen har vært voldsom de siste årene, har de også fått erfare. - Det stiller store krav til etterutdanning som finner sted på kjedens eget Promeister Akademiet, sier Arne D., mens Arne A. forteller om store investeringer i utstyr etter hvert som datateknologien har inntatt bilbransjen.

Flaggskipet

— Sørlandets Bilverksted er et flaggskip i kjeden vår, sier Frank Bekken, administrerende direktør i Mekonomen AS.

Frank Bekken, adm. direktør i Mekonomen AS roser Sørlandets Bilverksted. Foto: Roger Brendhagen

Bekken, som leder den norske del av Mekonomen-kjeden med totalt 350 bilverksteder, forteller at det er en blanding av objektive og subjektive kriterier som ligger til grunn for utnevnelsen som beste verksted. — Sørlandets Bilverksted har høy omsetning og fremstår med en grafisk profil nøyaktig som vi ønsker våre kjedebedrifter skal gjøre, sier Bekken. Han peker også på høy kundetilfredshet og et bevisst forhold til etikk som viktige faktorer for å bli best.

Voldsom utvikling

— Vi setter stor pris på Sørlandets Bilverksted som driver i tråd med vår visjon om å gjøre billivet enklere for folk. Med butikk og stort verksted i samme lokalene gjør de det enkelt for kundene, sier Bekken som også viser til at i en bransje der den tekniske utviklingen har vært voldsom de siste årene, har Sørlandets Bilverksted vært blant de beste til å sende mekanikerne på Promeister Akademiet for faglig oppdatering.