— Det er direkte livsfarlig å kjøre i 45 km/t. Det er på høy tid at vi får en debatt om hva fartsgrensen for moped bør være.

Disse ordene uttalte Torbjørn Trommestad, leder av forebyggende avdeling ved Arendal politistasjon, til Agderposten under en mopedkontroll tidligere i uka. Trommestad har ikke besvart Fædrelandsvennens henvendelser torsdag og fredag.

Kjøreskolelærer Einar Austenå vil også ha høyere fart for mopeder, men ikke uten at elevene får bedre opplæring.

— Det er jo ingen praktisk prøve som elevene må igjennom i dag. De skal ha fire timer teori og ti timer kjøring før de kan ta en teoriprøve. Det vil si at de kun har ti timer med kjøreerfaring før de skal kjøre selv i trafikken, sier han.

Austenå ser for seg en klasseinndeling for mopeder, med tilpasset opplæring til hver av disse.

— Da kunne vi hatt en mindre klasse med mopeder som går sent, og andre klasser for dem som vil kjøre fortere. Et slikt system har de allerede i Danmark, med blant annet mindre knallerter, sier Austenå, som er kjørelærer ved Ufo trafikkskole i Kristiansand.

Mopedulykker per år i Agder

ÅrMopedulykker
2004339
2005279
2006252
2007282
2009367
2010239
2011233
2012280
2013335
2008355

_Statistikken viser antall mopedulykker der det har oppstått skader, og som er meldt til forsikringsselskapene.

Kilde: fno.no/trast_

Økt fart — verre skader?

Pål Sodefjed, distriktsleder for Trygg Trafikk i Aust-Agder, synes heller ikke fartsgrensen bør økes.

— Det handler både om mopedistenes modenhet og om at fart i seg selv er farlig. Flere momenter taler mot å øke fartsgrensen på moped, sier han.

Sodefjed henviser til statistikken over mopedulykker og påpeker at de aller fleste ulykkene skjer i forbindelse med kryss, utforkjøringer eller påkjørsler bakfra hvor moped krasjer i bil.

— Det er ulykker som ikke har noe med 45 km/t-grensen å gjøre. Derimot ville økt fart sannsynligvis gjort skadene mye verre, sier han.

Les også:

Frykter dødsulykker

I 2013 var det tre dødsulykker på moped i hele Norge. Distriktslederen frykter det tallet kommer til å stige kraftig om fartsgrensen heves.

— For at mopedene skal følge trafikken må fartsgrensen økes til 80 km/t. Da er det stor fare for flere ulykker, alvorlige skader og dødsfall, sier Sodefjed.

Han har ikke forståelse for utålmodige bilister som ikke vil ligge bak en moped i 45 km/t.

— Det er ikke noe problem å bli liggende bak en mopedist. Man blir nødt til å ta hensyn til hverandre. Det gjelder både bilister, mopeder og syklister, forklarer han.

For lite opplæring

Sodefjed mener også dagens kjøreopplæring er for dårlig til at man kan øke fartsgrensen.

— Vi kan ikke slippe 16-åringer som kun har gjennomført teoretisk eksamen og noen timer praktisk kjøring ut i 80 km/t på en moped. Korrekt fartsgrense for moped er 45 km/t. Det gjelder hele EU, sier distriktslederen.

Tore Kaurin, leder av vei- og transportavdelingen i Statens vegvesen region sør, mener også 45 km/t er korrekt fartsgrense.

— Mopedister er myke trafikanter som er svært utsatt om de havner i ei ulykke. Vi vet hvor mye verre skadene kan bli med større fart. Trommestads synspunkt har jeg forstått, men jeg er spørrende til at det skal være tryggere å kjøre fortere, sier Kaurin.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

UP-sjefen skeptisk til høyere fartsgrense

UP-leder for Agder og Rogaland, Øystein Krogstad. Foto: Baard Larsen

Trommestads utspill møter liten støtte hos Øystein Krogstad , leder for Utrykningspolitiet i Agder og Rogaland.— Det forstår jeg ikke. I min trafikkhverdag er mopeder som kjører i 45 km/t langt fra livsfarlige. Jeg har ingen behov for å støtte Trommestad sitt synspunkt, sier han.

Krogstad skjønner argumentet om at mopedene kanskje skulle gått litt fortere på grunn av at de går sakte og hindrer trafikken, men mener det må være slik.

— Vi snakker om 16 år gamle gutter og jenter som skal ut i trafikken for første gang. De er ikke drevne i trafikken. Kanskje kunne grensa vært 55 km/t, men det er bra at de i alle fall ikke går fortere enn det, sier Krogstad.

Han begrunner sitt synspunkt ut fra ulykkesstatistikken.

— Det skjer veldig få alvorlige mopedulykker. Mopedister er myke trafikanter som sitter utsatt til, men likevel skjer ulykkene sjeldent. Det kan godt være at noen irriterer seg over at mopedene lager kø, men det er en helt annen diskusjon, forklarer UP-sjefen.