Ufrivillige abonnementer på slankeplaster, slankepiller og porno har blitt en stadig hyppigere gjenganger i bunken over henvendelser til Forbrukerrådet siden i fjor. Sammenlignet med de første seks månedene i fjor har dobbelt så mange tatt kontakt på grunn av dette. Bare i løpet av juni ble Forbrukerrådet kontaktet 186 ganger om det samme selskapet som selger slankepiller.

– Ikke betal regningen

Det typiske er at folk får varer de ikke har bestilt eller får regning for et abonnement de ikke kjente til.

Men får du et krav fra et selskap som du ikke har avtale med eller som ikke har opplyst deg om din angrerett ved kjøp på nettet, trenger du ikke å betale.

– Det er den som har kravet mot deg som har bevisbyrden for at alt har gått riktig for seg. Ikke du, understreker Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Hun påpeker at det nylig har kommet en angrerettslov som gjelder for hele EØS-området. Den stiller krav til opplysning om angreretten ved salg av produkter eller tjenester. Hvis informasjonen er for dårlig, blir angreretten på to uker forlenget. Det skal gi en ekstra sikkerhet mot useriøse selgere.

Store mørketall

Flesland tror de fleste som får slike regninger ufrivillig, likevel ender opp med å betale dem.

– Bare toppen av isfjellet kommer til Forbrukerrådet med saken. Men tallene er veldig høye siden vi bare snakker om henvendelser på et halvt år. Det er ikke unaturlig at vi får en del henvendelser om firmaer som dominerer i markedet. Men det er uvanlig at slike små nettbutikker, såkalte nettroll, kommer på høyde med de disse store firmaene i denne statistikken, så her er det mange som blir lurt, sier hun til NTB.

Flesland forteller at Forbrukerrådet tidligere har klart å forhindre at slike butikker får pengene sine og at de på denne måten har mistet markedet sitt.

Matbevissthet på vei opp

Så langt i år har 41.919 nordmenn henvendt seg til Forbrukerrådet for å få hjelp i forbrukerspørsmål. Fortsatt gjelder henvendelsene hovedsakelig konflikter rundt bilkjøp og spørsmål om bolig, blant annet husleie.

Forbrukerrådet har også merket seg at stadig flere har spørsmål om mat og helse. Sammenlignet med samme periode i fjor har antallet henvendelser om temaet fordoblet seg.

– Det er årets gladsak! Vårt engasjement for at forbrukerne skal vite hva de får i seg av kjemikalier viser seg nå ved at folk tar kontakt med oss for å stille spørsmål om mat og helse, sier Randi Flesland.

Fly og bank

Ellers er det første gange at flyselskap og banker når opp til topp ti-lista.

– Både Norwegian og DNB er på lista vår i år. Dette henger sammen med Dreamliner-problemene til Norwegian og høyesterettsdommen i den såkalte Røeggen-saken mot DNB. Vi regner ikke med å ha disse på lista lenger når problemene er løst, sier direktøren av Forbrukerrådet.