— Dette er virkelig til glede for begge parter. Leken har vært god og inkluderende fra første stund.
Det sier skolens rektor, Cecilia Johansen.
Tre jenter og tre gutter fra Irak, et statsløst søskenpar, en gutt fra Syria, en gutt fra Iran og en gutt fra Afghanistan utgjør tilskuddet i elevmassen, som fra før telte 260 og der bare sju kommer fra andre land enn Norge.
De 11 kommer fra akuttmottaket på Åros, dit de ankom i slutten av oktober og bare skulle være i tre-fire dager.
Nå er det klart at de rundt 90 asylsøkerne blir værende i hyttene på Åros til utgangen av mars.
— Barn i Norge har krav på opplæring etter tre måneder. Derfor plikter vi å gi dem et tilbud, selv om det blir kortvarig, sier rektor, som presiserer at oppholdet et til stor gjensidig glede.
Barna fra Irak, Iran, Afghanistan, Syria og den statsløse gutten og jenta som kommer fra grenseområdet mellom Irak og Kuwait, er i alderen seks til 12 år. De undervises i samlet gruppe, der norske ord og kultur står på timeplanen.
Skogstur
Friminuttene tilbringes, som nevnt, i yr begeistring sammen med norske barn.
Der og da er det kroppsspråk som gjelder.Men torsdag var ikke timeplanen som den pleier.
Da sto tur på programmet, med Sari Ali som tolk.
Den gikk en snau kilometer inn i skogen, med speiderhytta i sjøkanten som mål.
Denne torsdagen fikk noen barn sitt først møte med grillmat, i dette tilfellet kalkunpølser med lompe og ketchup.
De spikket pinner, lekte gjemsel, utforsket fjæra og erfarte kjapt at norsk sjø ikke egner seg til bading i februar.Noen nye, norske ord ble også øvd inn, mellom meldingene på dari og arabisk.
Vikarens første dag
Nå vet for eksempel Serdar Musab Al-Muslem fra Syria at alle har to kinn og at klumpen i midten heter nese.
Også for Kjetil Bjørnhom ble dagen spesiell.
Han hadde sin aller første dag som lærervikar ved Langenes skole.
— Jeg skal jobbe med denne gruppa og gleder meg til fortsettelsen, sier han.
På barna forsto vi at det gjør de også.