KRISTIANSAND: Tirsdag aksjonerte de i forbindelse med havnestyrets møte. Havnestyret skal bestemmeom Nor Lines skal få eksklusiv rett på et område i Kongsgård/Vige.

En slik eksklusiv rett betyr at Nor Lines kan benytte egne havnearbeidere, noe de mener er langt billigere enn å bruke dagens ordning.

— Vi vil gjøre det vi kan for å påvirke politikerne og få ut hva dette dreier seg om. Her risikerer vi at havnedirektøren får alle fullmakter til å gi en privat aktør eksklusivitet til havna, sier Roy Hansen, leder i Kristiansand havne- og transportarbeiderforening.

Havnearbeiderne avviser at de er dyre i drift. Terje Fenn Samuelsen, første nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, mener motivet bak den nye avtalen er at sjøfolk skal overta deres oppgaver. Her sammen med Roy Hansen, leder i Kristiansand havne- og transportarbeiderforening.

Over hundre havnearbeidere, fagorganiserte og andre støttespillere hadde møtt fram for å protestere.

— Dette er en del av det økende presset mot opparbeidede rettigheter. I dag er det havnearbeiderne, i morgen er det deg og meg, sa Alf Holmelid, fylkesleder i SV.

Eget gods

I dag har havnearbeiderne i havne- og transportarbeiderforeningen fortrinnsrett til å håndtere gods i Kristiansand. Men kritikerne av dagens system mener dette er for kostbart. Nor Lines ønsker derfor å bruke egne folk når de skal bygge opp det som skal bli en sentral for håndtering av gods i Agder.

— Dette handler om hvor vidt Norlines skal få håndtere eget gods eller om havnearbeiderne skal ha en fortrinnsrett. Jeg mener vi skal gjøre som resten av havne-Norge og gå inn for en avtale med Norlines, sier Atle Drøsdal (KrF), nestleder i havnestyret.

I forkant av møtet lå det an til både KrF og Høyre ville stemme ja. Ap sier nei.

— Vi er positive til at Norlines skal få et eget terminalbygg, men skeptiske til at de skal få en eksklusiv rett til kai 35. Vi er redd for at andre aktører vil kreve en lignede avtale. Resultatet kan også bli mer konflikt, sier Åse Paulsen (Ap).

Blokade

I dag er havnearbeiderne ansatt i selskapet Administrasjonskontoret for havnearbeiderne i Kristiansand. Selskapet er eid av deres egen fagforening og av Kristiansand Skipsmægler og Ekspeditørforening.

Havnearbeiderne har vært lignende konflikter i andre havner, og resultatet har vært aksjoner og blokader. Det kan også skje i Kristiansand hvis havnestyret sier ja til å inngå avtale med Norlines.

— Vi har anledning til slike aksjoner hvis motparten begår tariffbrudd. Jeg har en plikt til å gjøre det som står i min makt og kan ikke bare sitte på gjerdet og godta det som kommer. Men jeg håper for Guds skyld å unngå det, sier Roy Hansen.

Han frykter at neste steg kan bli at også deler av konteinerhavna blir overtatt av private.