Team Mesterbakeren er Norges største private skiskytterlag. Med seg på laget har de blant andre navnesponsor Mesterbakeren og Møllerens. Møllerens var en av Branns aller største sponsorer frem til og med 2013, men som siden har redusert sitt engasjement i Brann, selv om Brann-brødet fortsatt er en viktig bidragsyter utover sponsoravtalen.

— Vinteridrett er et interessant område, og muligheten til å få verdi for pengene kan være stor der. Det å være med på å fostre frem nye Ole Einar Bjørndalen-typer kan ha en høy verdi lenger ned i løypen, sier Jan Erik Eikeland, salgs og markedsdirektør for Norgesmøllene som eier merkevaren Møllerens.

Møllerens trakk seg ut som en stor sponsor i Brann etter 2013-sesongen – de har gått fra "konsul-nivå" (nest høyest) til "kjuagutt-nivå" (nest-lavest) i Branns sponsorhierarki – men er fortsatt blant klubbens støttespillere. Den gangen begrunnet Eikeland det med et "skifte i bruk av markedsmidlene". I 2013 sa han også etter sesongens tre første kamper at de lave seertallene (90.000 totalt) på C More gjorde at Møllerens ikke fikk den synligheten de hadde betalt for.

— Vi var blant dem som ved flere anledninger ga beskjed til Brann om at lave seertall på C More var en utfordring. Vi sa også at det uforutsigbare kampoppsettet gjorde det vanskelig å planlegge møter med kunder på Brann Stadion. Det var en viktig innvending i forhold til det å utnytte sponsoratet fullt ut, sier Eikeland.

Brann:

Manager for Team Mesterbakeren, Tore Nyborg, har til rådighet 1,3 millioner kroner (to millioner inkludert personlige sponsorat) å bruke på en gruppe skiskyttere som utgjør de nest beste bak landslaget.

— Vi har Norges beste private skiskytterteam, og vi har ung, ambisiøs og sunn ungdom som skjønner at de må bidra overfor sponsoren. For en bergensbedrift som Møllerens er det positivt for sponsoratet å bruke guttene som coaching inn mot Stoltzekleiven og Bergen City Marathon, sier Nyborg.

Branns daglige leder Vibeke Johannesen gratulerer Team Mesterbakeren med å ha fått en god sponsor i Møllerens.

— De har vært, og er, en fantastisk samarbeidspartner for oss, sier Brann-sjefen. Hun presiserer at hun opplever Brann som attraktive på sponsormarkedet.

— Vi er heldige og har stor oppmerksomhet. Sist sesong hadde vi over 10.000 tilskuere i snitt i 1. divisjon, og Brann Stadion er en arena for magiske øyeblikk. Det gjør oss attraktive for bedrifter som er opptatte av eksponering, sier Johannesen.

Møllerens har bidratt til talentutvikling i Brann, og har sponset roere og friidrettsutøvere. En del av filosofien er å bidra til å utvikle unge talenter, slik de nå gjør i skiskyting.

— Vi har forhåpninger om at de skal hevde seg – dette er overhodet ikke veldedighet. Vi har en intensjon om å skape oppmerksomhet rundt laget og oss selv, sier Eikeland. Han understreker at TV-tid betyr veldig mye, og at han på ingen måte har avskrevet fotball.

— Oppsiden i fotball er absolutt til stede, men forventningen til hva du skal få igjen når du støtter Brann er høy, for de har alltid fått stor oppmerksomhet. Derfor er forventningene høyere enn i et utviklingslag innenfor skiskyting.

Navnesponsor Mesterbakeren, som har samme eier som Møllerens, sier de støtter skiskytterlaget fordi de deler verdier om sunt kosthold og for å oppnå synlighet.

— Det er stor interesse for skiskyting i Norge, og med VM på hjemmebane neste år er det hyggelig for oss å være en del av det, sier Terje Jensløkken, marketingsjef i Mesterbakeren.

- Sponsing er billig

Førsteamanuensis ved BI, Hans Mathias Tjømøe, deler Eikelands syn på at synlighet er viktig.

— Sponsing er enklere enn folk skal ha det til. Det absolutt viktigste er hvor mange du når frem til. Det er også det viktigste med å gå inn i idretten. Du vil nå frem til de kundene du ønsker å nå, sier Tjømøe.

Han er ikke overrasket over at man velger å gå inn i skiskyting.

— I Norge står vinteridrett ekstremt sterkt, sier Tjømøe, og kommer med det som må være et godt salgsargument for idrettsaktører som vil hente mer ut av sponsormarkedet.

— Sponsing er billig i Norge i dag. Våre målinger viser at sammenlignet med annen markedsføring, så når man veldig godt ut med sponsing, og man får mye igjen for pengene, sier BI-forskeren.

Derfor vil han flytte NM

Eikeland mener skiskyting kan ha et uforløst potensial.

— Skiskyting har fostret store profiler som Ole Einar Bjørndalen og Emil Hegle Svendsen. Men totalt sett får ikke idrettsgrenen like mye oppmerksomhet som Northug og andre. Det er litt rart, når man egentlig har større stjerner internasjonalt.

Team Mesterbakeren har som mål å få med en løper i VM i Holmenkollen om noen måneder, der Vetle Sjåstad Christiansen i utgangspunktet er den som ligger best an. For å på sikt kunne levere utøvere på et høyt nivå, trenger laget enda mer penger, og for at det skal skje, trengs mer oppmerksomhet.

I Norge finnes flere private sykkellag med budsjetter over fem millioner kroner. Det er mulig blant annet fordi de har 50 timer på TV i forbindelse med norske store ritt.

— Mitt forslag er å flytte NM sent desember, januar eller tidlig februar. Nå er det etter sesongen, og dermed mye mindre enn langrenns-NM. Skiskyting har et fantastisk potensial som er uutnyttet. Skal vi få frem flere som Ole Einar Bjørndalen må skiskyting bruke potensialet sitt.

Fakta Team Mesterbakeren

  • Trener: Knut Tore Berland.

  • Manager: Tore Nyborg.

  • Lag: Vetle Ravnsborg Gurigard, Tore Leren, Kristoffer Langøien Skjelvik, Håkon Svaland, Martin Eng, Vetle Sjåstad Christiansen.

  • Startet: I 2013, da under navnet Team Norgesbakeriet.