BYGLAND: — Får vi i stand en avtale i løpet av noen dager, vil FlexiCat om kort tid bli produsert på Evje av Nor Dan Boats og solgt til Kongo, sa Terje Sømme, oppfinner av båten, flåten, brygga, kraftverket eller ha man skal kalle modulbåten som ble prøvekjørt på Byglandsfjorden i går. Båten kan blant annet også benyttes til flytende kraftverk med turbiner drevet av elvestrømmene.

Plantasjeeier

En av dem som begeistret sto ved roret utover den isende kalde Byglandsfjorden i går, var Mudekereza Namegabe fra Sør-Kongo. Han eier store kaffeplantasjer, produserer kinin og driver litt i turisme. Han har økonomi til å kjøpe den containerbaserte båten, som bare stikker 30 – 50 centimer dypt, til 1,5 millioner kroner om forhandlinger med produsenten av båten fører fram, forsikret han.

En delegasjon på seks fremstående representanter for sin region sør i Kongo var nærmest blitt hentet til Bygland under sitt Norges-besøk for å prøve båten som er utviklet av Svein Juvik og Terje Sømme fra Vestfold.

SETESDAL- KONGO: Slik en grunntgående båt kan bli ny eksportvare fra Setesdal til blant annet Kongo. En delegasjon fra Kongo med Raftopris-vinner Mr Bulambu Lembelembe i spissen prøvkjørte den på Byglandsfjorden i går. FOTO: JOHS. BJØRKELI Foto: Johs. Bjørkeli

Puslespillbåt

Tilfeldigheter har ført til at det nå kan bli produsert moduler til en type båt, kalt FlexiCat hos Nordan Boats på Evje.

Sandefjord-og IKT-mannen Terje Sømme fikk ideen etter tsunamien i 2004. En grunntgående båt som kan sendes i deler i en container for så raskt å bli montert hadde vært midt i blinken i redningsarbeidet, tenkte han. Kollegaen Svein Juvik kunne ”alt” om båtkonstruksjoner og sammen laget de prototypen til en båt i moduler, lik den på ca. 5 ganger 8 meter som ble demonstrert på Byglandsfjorden i går.

I kontorfellesskap med disse var Beate Simonstad fra Bygland. Hun kjente Rune Skibsrud i Skibsplast på Evje. Skibsplast laget prototypen på FlexiCat og sendte s produksjonen videre til samarbeidspartner Nor Dan Boats på andre siden av gata.

— Noe Kongo trenger

Så kom misjonærsønnen og professor i mikrobiologi og nanoteknologi, Frank Karlsen som har bodd 10 år i Kongo, inn i bildet. Han mener at en slik båttype vil kunne komme til nytte på alle Kongos store elver, deltaer og innsjøer.

— Den vil kunne skape arbeidsplasser. Det er noe Kongo trenger for å kunne utvikle seg videre, mente han. Med sitt nettverk i Kongo var kontakten Setesdal – Afrika opprettet.

— Her i Setesdal opplever vi et fantastisk samhold og et godt faglig miljø, sa Sømme under presentasjonen av båten i Bygland kommunestyresal i går.

I ÅRESTUA: Businessmenn fra Kongo, lokale politikere, byråkrater, tradisjonsbærere og bedriftseiere samlet rundt åren på Bygland Tun. Setesdalssuppa smakte herlig. FOTO: JOHS. BJØRKELI

"World Wide"

Sømme mener at ved å handle med Kongo kan man drive utviklingshjelp samtidig som man driver forretninger.

Rafto Pris-vinner 2008, Mr Bulambu Lembelembe som fikk prisen i sin kamp for et bedre Kongo etter krigene som har tatt livet av fem millioner mennesker i Kongo, Rwanada og Burundi-områdene, sa det slik:

— Her har vi fått presentert en utviklingstanke som Kongo trenger. Vi trenger forretningsfolk som kommer hit til Kongo også. Vi ønsker kontakt med folk som vil etablere seg med forretninger i Kongo. Selv har vi mange ungdommer som vil jobbe. Vi har mange universitetsutdannede mennesker, sa Lembelembe.

— Vi gleder oss til dette samarbeidet for denne båten vil ha interesse world wide, sa Bygland-ordfører Knut A. Austad.