Den portugisiske stjernen blir fulgt av hele 140 millioner mennesker på Facebook og Twitter. Dermed er han milevis foran sin argeste konkurrent Lionel Messi. Argentineren er riktignok nummer to på listen, men med 78 millioner følgere er han langt bak Ronaldo.

Andre sportsstjerner som formel 1-verdensmester Lewis Hamilton og golfikonet Tiger Woods har til sammenligning under ti millioner følgere hver.

Ifølge den danske sportsøkonomen Kenneth Cortsen har populariteten på sosiale medier sammenheng med nivå, idrettsgren, klubb, liga, utseende og hvordan man oppfører seg i mediene.

Lukrativt

Siden fotball overgår alle andre idretter i popularitet, er det logisk at de topper listen, mener han.

— Ronaldo er det ultimate eksempelet. Han er god på banen, spiller for en av verdens største klubber og kan vise følelser, sier Carlsen.

En stor skare av følgere på sosiale medier kan være gull verdt, skal vi tro dansken.

— Med over 100 millioner følgere på Facebook er Ronaldo meget interessant for sponsorer.

Utvalgte

Her er en liste over utvalgte utøveres popularitet på sosiale medier (Facebook (F) og Twitter (T)):

  • Cristiano Ronaldo, Real Madrid (fotball): 140 millioner (F=107, T=33).

  • Lionel Messi, FC Barcelona (fotball): 77,8 millioner (Facebook)

  • LeBron James, (basketball): 41 millioner (F=22,5, T=18,5)

  • Mesut Özil, Arsenal (fotball): 36,6 millioner (F=27,7, T=8,9)

  • Zlatan Ibrahimovic, Paris Saint-Germain (fotball): 23,6 (F=21,2, T=2,4)

  • Rafael Nadal (tennis) 22,4 millioner (F=15, T=7,4)

  • Roger Federer (tennis): 17,5 millioner (F=14,9, T=2,6)

  • Maria Sjarapova (tennis): 16,9 millioner (F=15,4, T=1,5)

  • Serena Williams (tennis): 7,4 millioner (F=2,8, T=4,6)

  • Tiger Woods (golf): 7,4 millioner (F=3,2, T=4,2) (©NTB)