2,2 MILLIONER BREV: Det sendes over 2,2 millioner brev i Norge hvert år, og 120.000 av disse sender Posten til seg selv, for å kontrollere at jobben gjøres i henhold til konsesjonen. Bildet er fra Østlandsterminalen på Lørenskog. Foto: Holm, Morten

KRISTIANSAND: Det er Posten selv som har bestilt de spesielle forsendelsene, men ingen der vet når og hvor brevene postes eller sendes. Det er det bare avsenderen som gjør, det tyske selskapet Quotas, som har fått i oppdrag å kvalitetssikre postgangen over hele Europa.

— Kravet i konsesjonen fra Samferdselsdepartementet til Posten er at 85 prosent av all A-post skal være fremme dagen etter at det er sendt. For B-post er kravet tre dager. Testbrevene viser om vi leverer som vi skal, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten Norge.

Gjør de ikke jobben sin, er det kundeservice-senteret på Kjøita i Kristiansand som mottar klagene – sånn cirka 85.000 i året.

— Avdelingen i Kristiansand tar hånd om alle typer klager, sier avdelingsleder Nils Åge Molden.

Stort sett har Posten gjort jobben sin siden målingene begynte på slutten av 1990-tallet, med ett åpenbart unntak.

— Vi la om rutinene våre høsten og vinteren 2006/07, og gjorde store grep i postdistribusjonen. Dette bød på større problemer enn vi hadde sett for oss, og det tok tid før vi var i godt gjenge igjen, sier Ebeltoft-Skaugrud.

Egennytte

Et sted mellom 700 og 800 nordmenn er til enhver tid med i ordningen som kontrollerer Postens leveringsevne, og 25 prosent av dem skiftes ut årlig av hensyn til sikkerhet og nøyaktighet i resultatene. En sporingsbrikke følger med i brevene, og dataene herfra forteller Quotas om Posten ble levert i tide eller ikke.

Fire ganger i året oversendes analysene til Post- og teletilsynet, som fører tilsyn med Posten i Norge.

— Vi bruker selv resultatene til å analysere jobben vi gjør, og for å se hva vi kan forbedre. Nytteverdien er stor, forteller pressesjefen.

Posten har i dag monopol på forsendelser av brev som veier under 50 gram, og det er disse som er med i kvalitetsikringsordningen. Forsendelser av pakkepost og tyngre brev er konkurranseutsatt område, hvor det er flere store og mindre aktører, deriblant Postens egen tjeneste, Bring.

KLAGESENTER: Det er Kristiansand kundeservice på Kjøita som mottar alle klager fra Postens kunder. Foto: Lars Hollerud

UtfordringerI Post— og teletilsynet bekrefter de at Posten bokstavelig talt leverer varene, med enkelte unntak. Selv om 85,3 prosent av prioriterert brevpost ble levert i henhold til kravene i 2011, var resultatene for fjerde kvartal isolert sett under grensen, med 83,2 prosent. Det er først og fremst geografiske og logistiske utfordringer som bidrar til å trekke opp den gjennomsnittlige leveringstiden.

— I den grad det oppstår leveringsproblemer og forsinkelser, gjelder det primært Nord-Norge. Ellers er det ikke store geografiske forskjeller på de fem regionene vi deler inn landet i, sier seniorrådgiver Cathrine Grimseid i Post- og teletilsynet.

0,5 promille

Hun forteller at et forsvinnende lite antall brev blir borte i postgangen hvert år. Av de over 2,2 millioner brev som sendes på kryss og tvers av landet årlig, blir under 0,5 promille meldt savnet.

— I 2011 gjaldt det snaut 21.000 brev. Av disse igjen kommer mange til rette. Noen har fått feil adresse, og går noen runder i systemet vårt før de kommer fram til rett mottaker, mens andre kanskje blir liggende på terminalen etter at vi har gjort en feil, sier Ebeltoft-Skaugrud.

Hvor mange dette gjelder, finnes det imidlertid ingen statistikk for.

Spår post ned 69 prosent

Posten kalkulerer med et fall i brevvolumene på 69 prosent i perioden 2000-2020.

Hilde Ebeltoft-Skaugrud Foto: Lars Hollerud

— Folk sender færre brev enn før. Fallet er – og vil fortsette å være – dramatisk. Og Norge er det landet i Europa hvor fallet er størst, sier Hilde Ebeltoft-Skaugrud.Bare siden 2008 har har volumene falt med omkring 20 prosent her i landet.

— Undersøkelser viser at man skriver brev når man har noe viktig og kanskje personlig på hjertet, mens sms og e-post brukes ellers. Men den økte konkurransen på brev over 50 gram bidrar også til nedgangen. Det vi fyller postkassa med nå, er pakker som følge av handel på internett, sier hun.

Det store fallet i volumer får konsekvenser for Posten, som har samme utgifter i forbindelse med utdelingen. Postrutene må kjøres uansett.

— Vi må gå opp servicelinjene våre hele tiden for å opprettholde et godt tilbud, og det er vanskelig når inntektene faller, sier Ebeltoft-Skaugrud.

Lenger å hente

En av konsekvensene er at Posten i områder med spredt bosetning kan samle postkasser på stativ. Dette gjelder hvis det er færre enn tre husstander per kjørte kilometer vei.

— Dette er ikke populært for de det gjelder, som kanskje må gå atskillig lenger for å hente posten enn de har vært vant til, sier seniorrådgiver Cathrine Grimseid i Post- og teletilsynet.

Hun forteller at flytting av postkasser har avstedkommet atskillig frustrasjon siden tiltaket ble satt i gang i 2010. — Her har vel Posten tidligere hatt en litt arrogant fremgangsmåte, men nå står det i konsesjonen at man skal komme fram til enighet førflytting, sier Grimseid.