Presidenten har åpnet en ny front i kampen mot global oppvarming og krever for første gang kutt i klimautslippene fra amerikanske biler.— Planen vil gi bilprodusentene forutsigbarhet om myndighetenes politikk og gjøre det lettere for dem å legge planer for framtiden, sa Obama på pressekonferansen tirsdag kveld.

Obama uttalte at den framlagte planen vil redusere USAs avhengighet av olje, begrense skadelig forurensning og innlede overgangen til en mer energivennlig økonomi.

Hvert 4. oljefat- Mens befolkningen i USA utgjør mindre enn fem prosent av verdens befolkning, står vi for rundt en firedel av verdens forbruk av olje. Denne appetitten har en høy pris, sa Obama, som var omkranset av ledende medlemmer av kongressen og representanter for bilindustrien og fagforeningen.

— Avtalen er historisk, fastslo han.

Forslaget innebærer den største skjerpingen av kravene til amerikanske bilers drivstofforbruk noen gang. Det inneholder også de første nasjonale reglene som har som formål å få ned utslippene av klimagasser fra USAs bilpark.

Målet er at det gjennomsnittlige drivstofforbruket til biler og små lastebiler skal senkes til 35,5 miles per gallon - tilsvarende 15,4 kilometer per liter - innen 2016. Bred støttePlanen støttes av store bilfabrikanter som amerikanske General Motors og Toyota i Japan. Men også flere miljøorganisasjoner er svært godt fornøyd med regjeringens forslag.

— Dette kan være gjennombruddet vi har ventet på når det gjelder miljøvennlige biler, sier David Friedman fra Union of Concerned Scientists.

En av USAs største og eldste miljøvernorganisasjoner, Sierra Club, mener de nye utslippskravene representerer et av de viktigste klimatiltakene som noen gang er blitt foreslått av en amerikansk president.

— Obama-regjeringens tempo for å bygge en ren energiøkonomi, kan ta pusten fra en, sier organisasjonens leder Carl Pope.

California fornøydRegjeringen mener det nye forslaget vil senke utslippene av klimagasser med 900 millioner tonn, like mye som om 177 millioner biler hadde blitt satt i garasjen eller 194 gjennomsnittlige kullkraftverk var blitt nedlagt. Utslippene fra bilparken skal etter planen ned med 30 prosent.

De nye reglene skal også bidra til å løse en konflikt mellom delstaten California og de føderale myndighetene. Delstatsregjeringen i California har tidligere krevd å få innføre egne, strenge utslippskrav, men har nå valgt å slutte opp om Obama-regjeringens forslag.

ForutsigbarhetBilprodusentene Chrysler og konkurstruede General Motors legger vekt på at regjeringens foreslåtte regulering vil gi forutsigbarhet og like utslippskrav over hele USA.

— Vi takker regjeringen for dens ledelse, heter det i en heller ydmyk uttalelse fra Chrysler.

Selskapet gjennomgår for tiden en kraftig omstrukturering etter ordre fra myndighetene, og ledelsen lover å satse på utvikling av drivstoffgjerrige kjøretøyer.

Amerikanske forbrukere vil etter alt å dømme måtte betale noe mer når de kjøper bil hvis de nye reglene blir en realitet. Men de vil trolig kunne spare inn igjen pengene etter en stund fordi utgiftene til bensin blir mindre. (©NTB)