I Posten jobber selgerne for at de store avsenderne skal koble seg på. I første rekke er det banker og forsikringsselskaper som er målgruppen, men tjenesten flytter også postkassa inn i folks stuer.Alle over 15 år med fødselsnummer i Norge har mulighet til å bruke Digipost. Tjenesten baserer seg på folks fødselsnummer i tillegg til gateadresse. Når postkundene flytter og endrer gateadresse, følger også den digitale postkassa med. I praksis vil den følge deg gjennom hele livet, og ifølge Posten vil systemet ha samme sikkerhetsnivå som nettbankene.

Digipost forenkler hverdagen ved at kunden slipper å logge seg inn i banken, hos strømforhandler, Altinn og så videre for å få digital post. Kunden kobler seg inn på ett sted og finner all posten samlet der.

– Vi er veldig fornøyd med responsen vi har fått etter en snau måneds drift. Vi har nå passert 100.000 brukere i løpet av den korte tiden som er gått siden vi lanserte produktet, sier pressesjef i Posten, Hilde Ebeltoft-Skaugrud, til NTB.

I Postens portefølje står Hafslund, Storebrand og Aditro som referansekunder for den nye tjenesten.

Systemet er allerede i bruk i Danmark, Finland og USA. (©NTB)