Forliket på inntil 25 millioner dollar kommer snaut to måneder etter at selskapet inngikk et tilsvarende forlik på 28,5 millioner dollar etter et søksmål på vegne av kundene.

Uber, som driver en mobilbasert drosjetjeneste, er i begge tilfellene anklaget for å ha lurt kundene ved å lyve om bakgrunnssjekken av selskapets sjåfører. I tillegg påstås det at Uber-sjåfører har jobbet ved flyplasser uten autorisasjon, og at de i San Francisco skal ha tatt 4 dollar ekstra for å kjøre flypassasjerer, uten å betale noe av det til flyplassen.

Forliket innebærer at Uber betaler 10 millioner dollar i løpet av 60 dager. De resterende 15 millionene strykes dersom selskapet overholder vilkårene i forliket de neste to årene, opplyser statsadvokatene i Los Angeles og San Francisco.

— Resultatet vi oppnådde i dag gir ringvirkninger langt utover innvirkningen det får på Uber. Det sender en klar beskjed til alle selskaper, særlig de nyetablerte, om at man ikke kan ignorere lovene som er laget for å beskytte forbrukerne, sier statsadvokat George Gascón i San Francisco, byen der Uber har sitt hovedkvarter.

Uber sa seg også fornøyd med forliket. «Vi er glade for å legge denne saken bak oss og begeistret over at vi skal øke vår innsats for å tjene passasjerer og førere i California», skriver selskapet i en pressemelding. (©NTB)