— Det er veldig positivt at Facebook legger vekt på å drive i henhold til norsk lov, sier avdelingsdirektør for pengespill i Lotteritilsynet, Linda Vøllestad Westbye.

Tilsynet har i lengre tid registrert at utenlandske pengespillselskaper har brukt sosiale medier til å markedsføre spill mot det norske markedet. En rekke av selskapene har hatt svært aktive Facebook-sider, med markedsføring av sine spilltilbud. Slik markedsføring er ifølge Lotteritilsynet ulovlig.

— Å stoppe ulovlig reklame for pengespill, er noe vi har arbeidet med en tid. Og sammenlignet med Sverige, mener vi at vi har lykkes godt - spesielt med å unngå slik markedsføring i trykte medier, sier Vøllestad Westbye.

Linda Vøllestad Westbye i Lotteritilsynet mener Facebooks avgjørelse er positiv. Foto: Bjørn Leirdal

Facebook har svart med å stenge sidene til selskaper som Unibet og Betsson, som har tusenvis av kunder i Norge. I tillegg har de slått ned på annen annonsering på Facebook fra gamblingrelaterte virksomheter — som er rettet mot Norge.

Først YouTube - nå Facebook

Ifjor fikk Lotteritilsynet gjennomslag hos YouTube, hvor de største spillselskapene tidligere la ut reklamefilmer på norsk. Etter en "razzia" på nettstedet kom tilsynet over 122 videosnutter som ble stemplet som ulovlig reklame. Etter en vurdering, valgte YouTube å blokkere disse videosnuttene.

Facebook har nå kommet til samme avgjørelse. I sommer sendte tilsynet over eksempler på over 20 sider på Facebook, som etter tilsynets mening var rettet mot det norske markedet. I et møte med en representant for Facebook ble det redegjort for de norske reglene på området. Det endte med at Facebook fjernet både annonser og sider med innhold som kunne være et brudd på norsk lov.

— Hvor stort omfang denne markedsføringen har hatt, er vanskelig å si. Men vi har registrert at de fleste store selskapene som er aktive på det norske markedet har gjort dette, forteller Vøllestad Westbye.

Kaller det kollektiv avstraffelse

Det har ikke vært mulig å få en kommentar fra Facebook på avgjørelsen, men hos spillselskaper reageres det på at Facebook har tatt alle og alle over en kam. Kim Rud Petersen, talsmann for spillselskapet Betsson - en av de største utenlandske aktørene på det norske markedet - sier at selskapet følger norske regler, også på Facebook.

— Men vi registrerer at enkelte andre spillaktører ikke har vært like nøye med dette. Det er derfor merkelig at Facebook, uten forvarsel, har valgt å stenge alle norske spillsider. De har gjort det som en kollektiv avstraffelse, uten å skille mellom hvem har fulgt loven og hvem som ikke har gjort det., mener Rud Petersen. Betsson kommer nå til å ta opp saken med Facebook.

— Vi ser nå frem til å ha en god dialog med Facebook for å oppklare denne misforståelsen, og å snarest mulig få Facebook sidene våre opp å gå igjen.