I mars 2011 la kunstner Erik Pirolt ut en video fra en av sine installasjoner på Youtube. Frem til nå har filmen hatt omtrent 1500 visninger, men i løpet av søndag eksploderte det og mandag ettermiddag har filmklippet blitt avspilt over 530.000 ganger på Youtube. Tirsdag morgen var tallet på over 800 000. Det synes kunstneren er fascinerende.

— Det er interessant å se hvordan det fungerer når noe går viralt. Det sprer seg nesten på samme måte som en sykdom, sier Pirolt.

Lager egne versjoner

Årsaken til at så mange har fått øynene opp for filmklippet, skal være at den på søndag ble delt på den internettbaserte delingstjenesten Reddit. Søndag ettermiddag lå den på topplisten her. Flere har nå har laget sine egne versjoner av filmen, og det synes Pirolt bare er moro så lenge motivet er ukommersielt.

— Folk har laget remikser og lastet den opp på sine egne Youtube-kanaler. Det er noe kreativt over dette som jeg har veldig sansen for, og de fleste gjør det bare fordi de selv synes det er gøy og ikke fordi de skal tjene penger på det, forklarer han.

Ekte reaksjoner

Filmen viser en skulptur og publikums reaksjoner på den. Mesteparten av klippet er spilt inn på Tangen videregående skole i Kristiansand, og kunstneren lover at reaksjonene er helt ekte.

— Det er en del som kommenterer at de bare tror det er tull og at alt er iscenesatt, men det er det ikke, sier han.

Pirolt er usikker på om dette vil ha noe å si for hans videre karriere.

— Nå er det mange som har sett den, og det kan hende det blir med det. Men man vet jo ikke sikkert, og det er det som er så fint med kunst. Det er uforutsigbart, forteller han.

Humor treffer ofte

Hva som spres på sosiale medier er ofte tilfeldig, ifølge høyskolelektor ved BI og ekspert i sosiale medier, Cecilie Staude.

— Videoer som spiller på humor eller følelser slår ofte godt an. Når man treffer noe som gjør at folk har lyst til å dele en film videre kan man få drahjelp fra andre som gjør at veldig mange plutselig har sett filmen, sier hun og fortsetter:

— Det som er spesielt med denne videoen er at den har ligget nærmest død i fire år, og plutselig fått mye oppmerksomhet. At det er mulig, sier noe om hvilke mekanismer som finnes i sosiale medier.