— Konkurransen har tatt en del overraskende vendinger. At Folkets Favoritt har tatt seg helt til finalen viser jo at folket nødvendigvis ikke har samme oppfatning som juryen, sier Runar Leite fra Visma.

To dager før vinneren av Årets Sørlandsbedrift 2015 kåres på Næringslivsdagen i Kilden teater og konserthus, har vi samlet juryen til en liten prat om konkurransen så langt, og de to bedriftene som har gått hele veien til finalen.

SLIK STEMMER DU

Seks borte

Skolesekkprodusenten Beckmann fra Kristiansand, strandfestarrangøren Palmesus, hjørnesteinsbedriften Glencore Nikkelverk, telekomselskapet Phonero, grønnsaksprodusent Smaken av Grimstad og strømleverandøren Norgesenergi har alle i tur og orden måtte gi tapt. Igjen står rognkjeksoppdretteren Norsk

Kamilla Sharma. Foto: Kjartan Bjelland

Oppdrettsservice fra Flekkefjord og nettbutikken Blivakker.no, som selger merkevareprodukter innen kosmetikk, hår og personlig velvære, fra Songdalen.

— Det som slår meg er også den stoltheten over egen bedrift som mange av de ansatte har vist gjennom delinger i sosiale media, sier Kamilla Sharma fra Innoventus Sør.

Stort engasjement

— Jeg husker vi lurte på hvordan engasjementet skulle bli i år, men jeg synes slett ikke det står tilbake fra det vi så i fjor. Jeg er utrolig imponert over engasjementet som er vist fra alle bedriftene, og det ser ut som at jo mindre bedriften er, jo større blir engasjementet, sier Erik E. Tønnesen fra Skagerak Capital.

Jostein Håland. Foto: Kjartan Bjelland

— Og det jeg synes er litt moro er at det både i fjor og i år har blitt løftet fram bedrifter som ikke får så mye oppmerksomhet til vanlig, sier Jostein Håland fra KPMG. Han sikter til fjorårsvinner Air Products og årets finalist Norsk Oppdrettsservice.

Premier og konkurranser

— Men vi har sett en annen type engasjement i år, hvor det har vært mer vekt på premier og konkurranser enn de litt mer uventede og morsomme stuntene vi så i fjor, sier Leite og tenker muligens på heiende lemurer, avkledde Trimtex-ansatte og en Lillesands-ordfører i full vigør.

Lokalpatriotisme

— Da har dere kanskje ikke fulgt med så mye her vest, sier mandalitten Tønnesen.

— Her har lokalavisene og politisk ledelse virkelig støttet opp om lokalbedriften sin Norsk Oppdrettsservice, sier han.

- Noe usportslig

Men juryen mener likevel ikke det er til å stikke under en stol at det kanskje har blitt litt i overkant mye stemmesanking ved hjelp av premier.

— Jeg er skeptisk til at konkurranser og flotte premier kjøres ut som hovedgrunnen til å stemme på bedriftene. Det blir fort noe usportslig over det hele, mener Helene Falck Fladmark i Eyde-nettverket.

Erik E. Tønnesen, Årets Sørlandsbedrift.jpg

— At finalistene velger å gi gaver får være så sin sak. Jeg mener likevel det er positivt at de er fremoverlente og kreative og engasjerer seg der hvor de kan, kvitterer Tønnesen.Og viser at det slett ikke er noe å si på engasjementet til juryen heller. Så vil det torsdag vise seg om det er sminke eller rognkjeks som tar seieren. Det bestemmer DU!