Bugnende dropsskåler, høyglansede brosjyrer og skinnende smil. Jo da, boligmessen er tilbake, like sikkert som det første høstregnet, skriverbt.no.

I helgen stimet nysgjerrige bergensere til Bergenshallen for å se det nyeste nye. Statsministeren har advart om at finanskrisen er på vei, men så lenge Norge går så det griner vil folk gjerne svi av litt penger. Kanskje er det derfor messen har en egen avdeling for lifestyle , som ser ut til å være synonymt med luksus.

Hvite glis, ingen krise

— Vi har økende salg. Jeg merker ingenting til finanskrisen, sier sportsbil-forhandler Per Larsen.

Med seg har han et svart glis med 400 hester og prislapp på nesten to millioner kroner. Flere messegjester har avtalt prøvekjøring til uken.

— Hittil i år har jeg solgt fire slike, sier Larsen, men understreker at den rimeligere modellen til 667.900 kroner også er populær.

Det blinker hvitt i tennene hans. Larsen har nettopp benyttet seg av messetilbudet ved nabostanden: Tannbleking med 77 prosent rabatt.

— Det svidde litte grann på leppene, men alle ønsker vel innerst inne å ha hvite tenner, sier han.

Hos firmaet som tilbyr blekingen er det fulle benker. En halvtime med hydrogenperoksid og blått UV-lys gjør visst underverker.

— Stadig flere innser at tennene er en viktig del av utseendet. Og man får ikke sånne blåhvite Hollywood-tenner - vi trekker ut smuss og skit, slik at du får ditt naturlige smil, sier messeansvarlig Cecilie Gjeitnes. Hun og kollegene reiser på messer over hele Europa for å bleke tenner og selge kostbar sminke. Det er ikke i tvil om hvor nøden er størst.

— I Frankrike er det et massivt behov for tannbleking, men det er stor pågang alle steder.

Der kjøper, der selger ...

Det hagler av tilbud. Skal det være et badstuhus med utendørs koppholder? Hva med sparkelmasse som er så smidig at brosjyren er pyntet med en naken dame? Et flygel, et persisk teppe, leilighet i Spania eller hus i Frankrike?

Boligdrømmens mellommenn er til stede, fra Terrassespesialisten og Garderobemannen til Privatmegleren og Naprapat- landslaget. Vebjørn Sands pingviner og Marianne Aulies klovner lokker fra en vegg, mens Munchs «Skrik» er blitt motiv på diverse refleksprodukter. Med tjukk valdresdialekt byr kjøpmann Haraldsen frem spekemat, ellers er det visst engelsk som er bolig- og luksusspråket.

«Selling something? Try the neighbours » forteller en dørmatte, mens dressbutikken sikter bredt med sitt motto: «Enjoy every aspect of life» .

Når enden er tørr ...

I VVS-avdelingen tar man oppfordringen på alvor. Innimellom boblebadene står tre toaletter breddfulle av teknologi.

— Vi skal endre toalettvanene til det norske folk, sier selger Hege Brakstad.

— Dette er et toalett som rengjør med vann. En trenger ikke papir, etterpå kommer en føner ut og blåser deg tørr.

Ett trykk på fjernkontrollen og en vannstråle reiser seg som i en fontene.

— Fjerner virkelig spylingen alt?

— Ja, man kan regulere spruten. Det kan lages individuelle brukerprofiler til hele familien og der er en egen ladyfunksjon, for kvinners intimhygiene.

— Og så blåses det varm luft opp bak?

— Ja. Man kan ta de to-tre minuttene det tar med føneren eller bruke en liten håndduk og klappe seg tørr. Dette er fremtiden.

— Hva koster fremtiden?

— Toppmodellen her ligger på 36.000 kroner, men man kan også kjøpe et sete med bare spyling fra 5.500, sier Brakstad.

Hun forteller at vond lukt blir renset bort med kullfilter og at strømforbruket tilsvarer noen få kroner i måneden.

— Går det an å prøve denne spylingen?

— Ja, ikke her, men hos forhandlerne. Første gang blir man kanskje litt overrasket, men hvis du prøver tre-fire ganger får du en fantastisk opplevelse!