Planen er ikke ny. I 2008 ble det kjent at den skal omfatte en 10 kilometer lang strekning fra Sandbukta nord for Moss til Såstad i Rygge. Strekningen får dobbeltspor hele veien. Det blir 1 kilometer med fire spor ved Moss stasjon, og tunnel på strekningen sørover fra Moss stasjon til Såstad.

Det gjenstår å se hvilken sum regjeringen bevilger på statsbudsjettet, melder NRK. Men foreløpige analyser fra Jernbaneverket anslår en total kostnad på 5 milliarder kroner. Etter det NRK erfarer, kan detaljplanleggingen starte neste år.

Dette er en god start på utbygging av InterCity-triangelet mellom Lillehammer, Skien og Halden, mener informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket.

— Med dette prosjektet får vi sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Rygge. Da er vi på god vei til Fredrikstad. Ikke minst vil dette bidra til å starte utbyggingen av InterCity-nettet med dobbeltspor, sier han.

Onsdag meldte TV 2 at regjeringen setter av 50 millioner kroner som oppstartsbevilgning på Bergensbanen. Planen er at dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen skal stå ferdig i 2018 til en prislapp på 3,2 milliarder kroner. (©NTB)