Bladet Motor, svenske Aftonbladet, Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland har testet årets sommerdekk.

Det franskproduserte Continental stikker av med seieren som det beste sommerdekket.

Det har best grep på både våt og tørr asfalt, mener testpanelet.

Dekket kommer høyt opp i alle testdisiplinene, men det kommer neppe til å slå billigprodusentene fra Kina og Korea på pris.

Testen viser nemlig at både Hankook (Korea) og dekkmerket Linglong (Kina) hevder seg forholdsvis høyt til å være billigdekk.

Billig rundt midten

Dekkprodusenten Barum Bravuris fra Frankrike kommer også godt ut, og de tre rimelige alternativene troner rett under midten på resultatlisten.

Testerne har også testet grundig såkalte «grønne dekk» som skal gi lav rullemotstand. Konseptet fungerer på de dyre grønne dekkene, der drivstofforbruket faktisk kan reduseres med mellom fem og ti prosent.

For flere av dekkene har ikke den lave rullemotstanden gått utover grepet på vått føre heller.

De dårligste dekkene har ikke uventet spesielt dårlige egenskaper under bremsetestene.

Kritisk med unnamanøver

— To-tre meters forskjell i bremselengde fra 80 km/t på våt vei ser kanskje ikke veldig mye ut. Men det betyr at når den ene bilen fortsatt har en hastighet på 30 km/t har den andre stoppet, påpeker testerne.Slikt kan være kritisk om et barn skulle løpe ut i veien.

Også unnamanøver er er vrien prøve for de dårligste dekkene, som reagerer med å miste grepet brått.

Når du skal ut å handle nye sommerdekk, anbefaler testerne å sjekke med flere leverandører. Dekkpriser er alltid gjenstand for debatt, og de færreste aktører er særlig interessert i å avsløre prisene sine uten videre.

Du kan spare flere hundre kroner per dekk ved å sjekke nøye.

Hele dekktesten finner du her