Nå er også Norges største bank DNB på banen med en egen vennebetalings-app.

Den nye tjenesten, som har fått navnet «Vipps», skal la deg overføre penger til venner eller andre med mobilen. Slik blant andre Eikas Snapcash og den norske mobilbetalingstjenesten Mcash allerede tilbyr.

I tillegg har Vipps fått en egen chat-funksjon som lar brukerne sende meldinger til hverandre.

NYE TIDER: DNBs Trond Bentestuen tror Apple blir den tøffeste konkurrenten i mobilbetalingsmarkedet. Foto: Marte Christensen

Her skal åpenbart unge brukere som er vant til Messenger, Snapchat og andre meldingstjenester kjenne seg hjemme, selv om DNB er påpasselige med å understreke at Vipps er en tjeneste for brukere i alle aldre.— Med lanseringen av Vipps ønsker vi å vise at vi ikke akter å sitte tilbakelent å se andre aktører koble seg på betalingsstrømmene, men snarere være først til å ta posisjoner i deler av verdikjeden vår som er under press og tilby brukergrensesnitt og funksjonalitet som treffer dagens brukere. Hvis vi bommer på det, lar vi disse verdikjedene åpnes opp for andre. Det akter vi ikke vi å gjøre, sier DNBs konserndirektør for personmarked i Norge, Trond Bentestuen, som rangerer Apple som den argeste av de nye konkurrentene.

- Klokken er fem på tolv i bankbransjen

Tor W. Andreassen. FOTO: NHH Foto: Nicolas Tourrenc

Professor og leder av Senter for tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, er ikke overrasket over at DNB lanserer en slik tjeneste, og mener det er et tegn på at bankene er i ferd med å våkne.— Klokken er fem på tolv i bankbransjen og bankene er i ferd med å bli akterutseilt. Skrekkscenarioet til de tradisjonelle bankene er at de skal ende som en underleverandør til Apple, Google og Amazon som leverer tjenester på toppen og får all direktekontakt med kundene og all kunnskap om brukervaner det gir.

Andreassen mener bankenes forretningsmodell er gammelmodig og ikke evner å fange opp unge brukere.

- Bankene skal være veldig forsiktige med overvurdere betydningen at de er markedsnære og har håndtert folks penger i mange år, og den tilliten det måtte gi. Millenniumsgenerasjonen bryr seg fint lite, og undersøkelser fra USA viser de fleste unge gjerne vil ta i bruk banktjenester fra Google, Amazon og Apple hvis de kan, sier Andreassen.

Må ikke være DNB-kunde

Du behøver ikke være DNB-kunde for å ta tjenesten i bruk. Det som kreves er at man har et norsk personnummer, norsk mobilnummer og et norsk betalingskort med Visa eller Master Card.

FOR ALLE: DNB frir bredt med sin nye vennebetalingstjeneste. FOTO: Marte Christensen Foto: Marte Christensen

Ved installering av Vipps slipper man å signere med bankID så lenge enkeltbeløpet ikke overstiger 2000 kroner eller grensen på 22.000 kroner for ett år overstiges.Man trenger kun å kjenne mottagers telefonnummer, skjønt pengene «vippses» ikke over før også mottageren har registrert seg som Vipps-bruker.

En registreringsprosess som da vi prøvde betaversjonen gikk både greit og kjapt så lenge man har person— og kontonummer i hodet og betalingskortet for hånden.

Les også:

...men ikke like «vipps» for alle

En straksbetalingstjeneste i betydningen penger rett inn på mottagers konto er dette strengt tatt ikke hvis betaler og mottager har konto i ulike banker. Da er det neste bankdag som gjelder.

— Årsaken er måten dagens betalingssystem fungerer på, men dette er noe det jobbes med, og så snart straksbetaling over bankgrensene er på plass, vil Vipps støtte dette, sier Bentestuen.

- Betyr det at betaler i ettertid kan gå inn å kansellere transaksjonen før pengene er over på mottagers konto?

— Nei, og det er det som er hele poenget. Med Vipps fryser vi betalingen umiddelbart etter at mottager har fått melding om at en innbetaling er funnet sted, og sikrer og garanterer at penger blir overført konto neste virkedag. Har begge samme bank skjer dette umiddelbart.

Bentestuen avviser at DNB planlegger å bruke Vipps som markedsførings- og kunderekruteringskanal mot Vipps-brukere som ikke er DNB-kunder.

- Vi ønsker ikke å dytte hverken boliglån eller andre produkter på Vipps-brukerne, men heller dra de inn gjennom gode brukeropplevelser. Vi vil jo gjerne ha flere kunder.

- Sjekk bruken av personopplysninger

Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, er opptatt av at man som forbruker setter seg inn i hvordan personopplysninger de nye betalingstjenestene samler inn, blir brukt.

— Videreselges personopplysninger skal dette opplyses om og brukeren skal samtykke. Mange forbrukere er umodne når det kommer til å beskytte personopplysninger, og vi ser stadige eksempler på at persondata går på billigsalg, eksempelvis i bytte mot en gratis kopp kaffe, sier Jensen.

Les også: