kristiansand: — Byen vil kollapse om få år hvis ikke vi får flere til å ta buss. Dessuten har vi klimaargumentene, sier varaordfører Mette Gundersen (Ap) og støttes av ordfører Per Sigurd Sørensen (H).

Og flertall i bystyret kan det bli, for KrFs gruppeleder Jørgen Kristiansen signaliserer at han, selv om han ikke har diskutert det i partigruppen, er villig til å støtte bilistpenger til bussdrift.

Flere år med bom

Det er tre måter å få bompenger til buss på:

1.Heve alle bomtakstene

2.Innføre rushtidsavgift noen timer i døgnet

3. Forlenge bompengeinnkrevingen i tid

Det siste er mest aktuelt i Kristiansand

  • Regjeringen åpnet fredag for å bruke bompenger til kollektivtiltak. Da regner jeg med at vi får lov til å reforhandle bompengeordningen som skal innføres til sommeren. Vi kan tenke oss å bruke noe lengre tid på å bygge veier, mot at for eksempel 10 til 20 prosent av bompengene årlig går til å drive et bedre busstilbud. Hvilke veier som skal forsinkes, kan jeg ikke si nå, sier Gundersen. Den nye bompengepakken skal gå til ny vågsbygdvei, ny E 39 og en rekke myke tiltak i hele stor-Kristiansand.

Fra 1. juli vil det koste 20 kroner å kjøre gjennom bommene i Kristiansand. Derfor mener Gundersen og Sørensen at høyere pris ikke er veien å gå - heller lenger innkrevingstid enn de 15 årene som er foreslått.

Millioner til buss

Tankene til Gundersen betyr konkret at mellom 15 og 40 millioner kroner årlig vil tas fra bilistene og gis til bussdriften. Sørensen sier det viktigste er økt hyppighet på bussen, men at også prisene må holdes moderate.

Per Sigurd Sørensen sier han i prinsippet er mot bompenger fordi det er usosialt og rammer lavtlønte like hardt som høytlønte. Men han åpner likevel for å kreve inn bompenger til buss - fordi han mener alternativet er verre.

  • Jeg er enig med Mette Gundersen fordi regjeringen presser oss. Hvis ikke vi får flere bilister til å ta buss, risikerer vi å miste de 15 millioner kronene vi får i belønningsmidler til kollektivtrafikk fra staten årlig. Skjer det, får det dramatiske følger for busstilbudet. Da er bompenger bedre, sier han.

  • Dessuten faller argumentet om at det er usosialt noe når busstilbudet utbygges betydelig. For da får folk reelle valgmuligheter og alternativer til bilen, sier Sørensen.

Dessuten mener han at Kristiansand er nødt til å ta kraftige og solide grep for å få gjort noe med den stadig økende biltrafikken. På E 18 ut mot Sørlandssenteret har trafikken økt med 13 prosent siste år.

Rushtidsavgift

Rushtidsavgift kan også bli aktuelt i Kristiansand, selv om Gundersen og Sørensen helst ikke vil dette, men de er ikke like kategoriske i sin motstand som under valgkampen. I valgkampen lovet både Høyre og Ap at det ikke skal innføres rushtidsavgift i bommene.

  • I Kristiansand Ap er vi fortsatt imot rushtidsavgift, men kunnskap er ikke farlig. Derfor går vi nå inn for å utrede rushtidsavgift, sier Gundersen.

  • Rushtidsavgift er ikke noe Høyre liker. Det er usosialt. Men regjeringen ønsker dette innført - og tvinger oss nærmest til å snu. Det kan bli nødvendig, sier Sørensen.

Regjeringen har sendt to viktige signaler om bytransport de siste månedene:

I forrige uke kom åpningen for å bruke bompenger til kollektivtransport.

I sommer kom signalet om mange millioner kroner i belønning til byer som innfører rushtidsavgift - og mye mindre til dem som ikke gjør det.

— Som sagt får det dramatiske konsekvenser hvis vi mister 15 millioner i belønningsmidler. Rushtidsavgift kan da være et bedre alternativ, sier Sørensen.

Partiene i bystyret har så langt ikke vedtatt noe formelt om rushtidsavgift eller bompenger til buss, men i dag skal ATP-utvalget (felles transport- og arealutvalg for Kristiansands-regionen) debattere saken og gi viktige føringer. Samferdselssjefen i Vest-Agder fylke går inn for rushtidsavgift på ti millioner kroner i året.

Bystyret kommer i desember til å vedta at økte parkeringsinntekter på 1,6 millioner kroner i året skal øremerkes bedre busstilbud.