Enli har skrevet doktorgradsavhandling i medievitenskap om publikums deltakelse på TV. Deler av feltarbeidet gjorde Gunn Enli i programmet «19.30», som gikk på TVNorge i 2004. Der fant hun at redaksjonen ofte laget meldinger selv, for å balansere innholdet fra seernes SMS-er. Hvis det for eksempel kom mange meldinger som uttrykte skepsis til innvandring, så kunne redaksjonen sende ut meldinger som «ja til et fargerikt fellesskap», skriver Dagsavisen.— Da jeg spurte om hvorfor de laget egne meldinger, var svaret at de trengte noen i bakhånd i tilfelle teknikken sviktet underveis i sendingen, sier Enli, som likevel observerte at de la ut egne meldinger selv når teknikken fungerte.

— Da brukte de argumentet om balanse mellom ulike synspunkter, sier hun.

Hun tror denne praksisen er vanlig hos mange redaksjoner, men at få vil innrømme det.

Dette bekreftes også av tidligere «19.30»-programleder Svein Tore Bergestuen.

— Alle gjør det, sier Bergestuen.

Han peker på at VGTV nylig ble avslørt for å ha latt som ett av deres egne videospørsmål til partilederdebatten på VG Nett egentlig var fra publikum. (©NTB)