LOS ANGELES: — Kon-Tiki er en stilig og spektakulær film som hadde kledd en Oscar, sa hun til Aftenposten.no på den skandinaviske Oscar-festen som ble holdt i butikklokalene til det norske motehuset Moods of Norway i Los Angeles.

Like før hadde Tajik holdt en tale der hun sa seg stolt over at den norske filmen er blitt nominert til Oscar, og erklærte at dette bare er starten for norsk filmindustri.

- Det kommer enda mer bra film fra oss i fremtiden, sa hun.

Tajik avsluttet sin tale med en skål for «norskhet og Norge», til stor jubel for de flere hundre fremmøtte.

Fikk råd om norsk film

Blant dem som var til stede var den svenske Hollywood-stjernen Dolph Lundgren, den Oscar-nominerte filmskaperen bak dokumentaren Searching for Sugar Man, Malik Bendjelloul, og en rekke av de norske filmskaperne som holder til i Los Angeles.

Under sitt besøk i California har Tajik blant annet hatt en lang lunsj med filmparet Harald og Veslemøy Zwart, regissøren Morten Tyldum, musikkvideoprodusenten Reinert K. Olsen, bedre kjent som Ray Kay, og flere andre nordmenn som jobber i filmindustrien i Hollywood.

— De ga blant annet sine innspill rundt hva som skal til for at flere nordmenn skal lykkes her borte, forteller hun.

— Hvilke råd ga de?

- De ga flere råd, men noe av det som gikk igjen var at de påpekte behovet for ytterligere profesjonalisering av norsk filmbransje. De la vekt på det som skjer før selve filmingen starter, for eksempel manusarbeidet. Dette er et område vi trenger å legge mer tyngde på, var et av rådene jeg fikk, svarer Tajik.

Kulturministeren forsøkte å få billett til selve Oscar-utdelingen i Dolby Theatre natt til mandag norsk tid, men har gitt opp dette.

— Jeg kommer til å se utdelingen på den norske gallaen på Four Seasons, sier hun. Der ventes en stor skare nordmenn å møte opp utover natt til søndag norsk tid.

— Hva betyr det for Norge som filmnasjon dersom Kon-Tiki skulle gå hen å vinne?

- Det ville vært en fantastisk anerkjennelse for det arbeidet som ligger bak den filmen, og de mange talentene som finnes i det norske filmmiljøet.

— Blir du skuffet om det ikke blir pris?

— Nå har Kon-Tiki-gjengen jobbet hardt for å få oppmerksomhet rundt filmen. De har vært her lenge, deltatt på mange arrangementer, og fått frem historien bak filmen. Da får det gå som det går, for alle har gjort sitt, svarer Tajik.

Amour er favoritt

Direktør Nina Refseth i Norsk filminstitutt var i natt svært nøktern rundt spørsmålet om Kon-Tiki kan vinne den gjeve filmprisen. Også hun var på lunsjen med norske filmarbeidere bosatt i Los Angeles lørdag. Refseth satt dessuten i salen på Samuel Goldwyn Theatre da de fem nominerte filmene i kategorien for beste utenlandske film ble presentert om formiddagen gjennom visning av filmklipp og en spørrerunde blant de nominerte regissørene.

— Dere har jo lenge hatt det som en politisk målsetting at Norge skal vinne Oscar. Hvor nær er vi nå?

- Vi er så nærme du kommer før du har vunnet den, svarte hun med et smil.

— Hva tror du om dette da?

- Jeg har fortsatt et litt nøkternt forhold til dette, og tror Amour er den store favoritten. Men hvis den ikke vinner, så har vi en fair sjanse, sier hun.

— Hvor viktig er det at Norge er med i dette sirkuset?

- Det er viktig fordi vi viser at vi har en bred filmindustri. Vi har i det siste også blitt nominert til flere andre viktige priser i utlandet, og det legges merke til. I dag, under presentasjonen av kandidatene, ble det dessuten også mye amerikansk skryt av spesialeffektene i Kon-Tiki, svarer hun.

— Norske kritikere var ganske lunkne til disse spesialeffektene da filmen hadde premiere i august i fjor, og skrev blant annet at effektene falt gjennom i sammenligning med det du finner i amerikansk film. Hva sier du om det nå?

— De norske kritikerne skrev jo dette, men derimot har de amerikanske kritikerne vært veldig imponert. Dessuten har amerikanske bransjefolk og produsenter av spesialeffekter vist interesse for hvordan spesialeffektene er løst og produsert i Norge og Sverige, og det attpåtil til en langt lavere pris enn her i USA, svarer Refseth.