Da Sony introduserte spillkonsollen Playstation i 1994 snudde de opp ned på spillbransjen.

Playstation var spesialdesignet for å kjøre 3D-spill, brukte tidsriktig CD-ROM-teknologi og siktet mot et voksnere publikum enn konkurrentene Nintendo og Sega.

Sony fikk innpass hos ungdomsklubbene og i de britiske trendmagasinene. Utviklere kastet seg også over konsollen som var langt enklere å lage spill til enn konkurrentenes spillmaskiner.

På få år fikk maskinen så solid fotfeste at uttrykket “å spille Playstation” ble synonymt med “å spille dataspill”.

Blendet av teknologi

Når Sony i dag slipper sin Playstation 4 på det norske markedet er det på mange måter en konsoll som vender tilbake til røttene fra 90-tallet.

Med Playstation 3 var Sony blendet av teknologi og sin egen suksess.

De lagde en kraftpakke av en maskin med egenutviklede prosessorer og fokus på Linux-installering, nettverksdeling og mediefunksjoner. Playstation 3 skulle være stedet der du lagret fotografiene og musikken din, i tillegg til markedets mest avansert spillmaskin.

Konsollen slet med primitive nettløsninger og en arkitektur som skilte seg markant fra konkurrerende maskinvare, noe som gjorde spillutvikling komplisert og tidkrevende. Playstation-pappa Ken Kutaragi gikk seg vill i funksjoner og teknologi og resultatet var en kostbar og alt for ambisiøs multimediamaskin.

Med Playstation 4 er det nok en gang spillene som er i fokus.

Mediefunksjonene er tonet ned og tanken er ikke lenger at Playstation-konsollen skal brukes til å lagre musikk, foto og filmer. Spillene er i fokus igjen og det gjør konsollen til en mer håndgripelig affære.

Innmaten består av spesialtilpassede PC-komponenter med nok minne og prosessorkraft til å produsere grafikk som er identisk med en god spill-PC.

Detaljerte lys— og partikkeleffekter skaper et markant skille til de eksisterende spillkonsollene, selv om spranget i grafikk kanskje ikke er så stort som mange hadde forventet.

Essensielt med nett

Nettfunksjoner er nå er en essensiell del av konsollopplevelsen.

Man kan koble brukeren til Facebook-profilen sin og følge med på hva venner holder på med på sine spillmaskiner. Spillprestasjoner fra deg og venner postes i en egen aktivitetsstrøm og man kan dele sine egne skjermbilder og videoopptak.

Konsollen tar automatisk opp video når du spiller slik at du kan redigere og legge ut høydepunkter og skrytevideoer. Man kan til og med strømme spillingen sin live.

Playstation 4 føles som en langt mer fokusert og spisset spillmaskin enn forgjengeren.

Det er åpenbart at Sony nå vender tilbake til røttene for å erobre tilbake spillerne fra nettbrett og mobiltelefoner.

Det handler ikke lenger om å nå de trendy unge voksne som det gjorde på 90-tallet. Utfordringen er å bevise at en dedikert spillmaskin fortsatt har livets rett, når alle allerede har sin egen spillkonsoll i lomma.

Det teknologiske fundamentet er solid og skaper begeistring hos spillutviklerne. Grensesnitt og funksjoner er også mer enn godkjent i Playstation 4. Nå er det opp til spillene å overbevise.