Onsdag tok Schibsteds styreleder, Ole Jacob Sunde, til orde for et utvidet samarbeid mellom norske mediehus om både innhold, bruk og teknologi i kampen mot de store internasjonale gigantene Facebook og Google.

Googles sjef i Norge, Jan Grønbech, sier de ønsker å samarbeide og har opprettet et fond på 150 millioner euro som fordelt på tre år. Av denne potten går 500.000 euro, eller rundt 4,7 millioner kroner til norske nyhetsprosjekter, skriver Kampanje.

Totalt fem norske prosjekter har fått Google-støtte, men konkret hvilke det er snakk om er ikke klart ennå. Ett av de bekreftede mediehusene er Dagbladet.

— Vi har fått gjennomslag på søknaden fra Google News Initiative. Det innebærer at vi tester hvordan det vil være å gjøre utviklingsprosjekter sammen med Google. Det er i tråd med den overordnede strategien vi har om at vi er åpen for partnerskap med eksterne aktører der vi ser at det kan styrke oss, sier digitaldirektør Stephan Granhaug i Aller til Kampanje.

Ett av de norske prosjektene beskrives av Google som et av middels størrelse, mens de fire andre beskrives som prototypeprosjekter. (©NTB)