Onsdag åpner Uber sin første tjeneste i Oslo. I første omgang vil de utfordre privatsjåførmarkedet. Samtidig starter en lukket prøve av tjenesten Uber Pop i konkurranse med drosjenæringen, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi er i ferd med å knytte til oss sjåfører og vil invitere nordmenn som har registrert seg hos oss, til å prøve tjenesten i et halvt års tid, sier Jo Bertram, direktør for Uber i Storbritannia og Norden.

Les også: Tjener tusenvis på «vennekjøring»

Organisert form for pirattaxi?

I andre land der Uber har etablert seg, er det blitt konflikter med den etablerte drosjenæringen. Mange mener selskapet driver en organisert form for pirattaxi.

Ubers forretningsmodell går ut på å la personer sitte på med frivillige sjåfører.

Kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund sier til Aftenposten at han stiller seg uforstående til at det Uber driver med kan gjøres lovlig.

— Ubers hovedkonsept - med at privatpersonerkjører kunder i egen bil - er klart ulovlig, sier han.

- Dramatisk fall i tilbudet

Hagtun mener at Ubers konsept forutsetter at behovsprøvingen ilovverket bortfaller, og at det blir fritt fram for alle som vil å tilbytaxitjenester.

— Kjøreplikten døgnet rundt oppheves da, og detvil bli dramatisk fall i tilbudet over hele landet. I storbyene vil det blifullt kaos av alle som vi forsøke å tjene noen penger på si. Ingen land hargreid å kontrollere en slik virkelighet. Svært mange byer har reregulert etterat de har sett konsekvensene av et frislipp, sier han.

Les også: App-gründeren som fikk hele drosjenæringen på nakken

Taxisjåfører protesterte mot skyssdelingsapp i Frankrike:

Samferdselsdepartementet: Ulovlig

Hagtun får støtte fra statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

– Dette er helt klart ulovlig. Skal man ta penger for å kjøre noen eller noe i Norge, skal man ha løyve og kjøreseddel, uansett om det er snakk om et lukket prøveprosjekt eller ikke, sier Hoksrud til Dagens Næringsliv.

Uber har ikke fått løyve for personbefordring mot vederlag av Oslo kommune.

– Vi ønsker å utforske om dette kan gjøres innenfor lovverket i Norge. Vi vurderer å la en tredjepart vurdere dette for oss, sier Bertram.

Hagtun i Norges Taxiforbund tror ikke Uber vil få innpass.

— Men hvis politikerne på Stortinget - mot all formodning -ønsker slike tilstander, vil næringen tilpasse seg og ta opp konkurransen. Vikrever konkurranse på like vilkår, sier han.

Les også: App til 100 milliarder truer taxibransjen