— Ut fra signalene som er kommet fra regjeringen vil det ikke overraske oss om avgiftsfordelene for elbiler blir kuttet allerede i statsbudsjettet for 2015. Dette er en utvikling som vil være historieløs, advarer administrerende direktør i Norges Automobil-Forbund (NAF) Stig Skjøstad.

- Hvilke signaler tenker du på?

— Vi har registrert den senere tids debatt knyttet til elbiler i kollektivfelt og så videre som har vært initiert fra enkelte hold i regjeringen. Dette er bekymringsfullt, mener NAF-direktøren.

Les også:

Han frykter at markedet for elbiler i Norge vil rase sammen dersom de økonomiske fordelene ved å velge elbil forsvinner.

— Regjeringen må sørge for at man ikke trekker ut kontakten av elbilmarkedet for tidlig. De økonomiske incentivene bør beholdes i alle fall frem til 2020, mener Skjøstad.

Dobling på ett år

Kjøp av elbil er i dag fritatt for både engangsavgift og merverdiavgift. I tillegg er årsavgiften bare på 420 kroner.

I klimaforliket som alle partiene på Stortinget bortsett fra Frp stilte seg bak i 2012, forplikter partene seg til ikke å fjerne avgiftsfordelene for elbiler før i 2017, eller når det er 50.000 elbiler på norske veier.

Da forliket ble inngått virket det siste måltallet fjernt, men det siste året har antallet elbiler i Norge eksplodert.

I juli 2014 rullet det ifølge tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken over 32.000 elbiler – mer enn en dobling siden samme tid i fjor. Norsk Elbilforening spår nå at man vil nå målet om 50.000 elbiler allerede før påske i 2015.

— Salget av elbiler hittil i 2014 har vært mye høyere enn noen hadde sett for seg, sier generalsekretær i elbilforeningen Christina Bu til Aftenposten.

Skjøstad i NAF er bekymret for at den kraftige økningen i antallet elbiler vil bli brukt som et argument for å fjerne avgiftsfordelen tidligere enn forutsatt.

— Skal man nå målet i klimaforliket for 2020 må det fortsatt være en storstilt satsing på elbiler i årene fremover. Det får vi ikke til uten at de økonomiske fordelene for elbiler viderføres, sier NAF-direktøren.

Ingen garantier

Regjeringen skriveri Sundvolden-plattformen at den vil «foreta en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene».

Finansdepartementet arbeider for tiden med en slik gjennomgang, i samråd med Samferdselsdepartementet og Klima- og miljødepartementet. Etter det Aftenposten forstår vil denne gjennomgangen være klar tidlig i høst, men det er usikkert om den foreligger før Regjeringens avgjørende konferanse om 2015-budsjettet i slutten av august.

- Vi har bedt om innspill fra en rekke bil- og miljøorganisasjoner. Nå skal vi igjennom disse. Det er for tidlig å si noe om når arbeidet vil være ferdig, skriver statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i en e-post til Aftenposten.

- I klimaforliket står det at elbiler skal beholde sine avgiftsfordeler til 2017, eventuelt til man når 50.000 elbiler. Kan regjeringen garantere at elbilene vil beholde dagens avgiftsfordeler frem til 2017, selv om man når målet om 50.000 biler før den tid?

— Spørsmålet om hvordan en skal følge opp føringene fra klimaforliket er ikke vurdert ennå. Vi vil komme tilbake til dette i forbindelse med den helhetlige gjennomgangen av bilavgiftene, skriver Nesje.

Les også:

I Sundvolden-erklæringen nevner regjeringen ikke målet om 50.000 nye elbiler, men forplikter seg til å «videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017». Regjeringens dilemma er altså at den kan endre elbilavgiftene neste år uten å bryte forpliktelsene i klimaforliket, men at den da kan bli beskyldt for å bryte sin egen regjeringserklæring.

Fra elbil til hybrid?

Stortingsrepresentant Hans Andreas Limi, som representerer Frp i finanskomiteen, åpner for å gjøre endringer i avgiftssystemet for lavutslippsbiler nå.

— Jeg håper det er mulig å balansere dette i retning av å premiere de som kjøper hybridbiler mer enn i dag. Elbiler er i hovedsak et byfenomen, mens hybridbiler som kan kjøre både på strøm og bensin er mer aktuelle for bruk i hele landet, sier Limi.

- Betyr det at det er aktuelt å øke avgiftene for elbiler før 2017?

— Vi må forholde oss til regjeringserklæringen. Men så er det en kombinasjon, som også går på reglene for kjøring i kollektivfelt, gratis parkering og mer. Jeg tror ikke det vil være riktig å si at alt dette skal videreføres ukritisk. Vi bør ha en gjennomgang med bakgrunn i det høye antallet elbiler man har i Norge i dag, mener Limi.

- Kan det være en løsning å øke avgiftene for elbiler for samtidig å sette dem ned for hybridbiler?

— Vi vil uansett ikke gjøre noe som får tilbakevirkende kraft. Jeg tror det vil være fornuftig å se på totaliteten i avgiftene slik at man ser på avgiftene elbiler har i dag og balanserer disse opp mot andre miljøvennlige biltyper, der hybridbiler er de mest aktuelle å trekke frem i dag.

Taper milliarder

Statens inntekter fra bil- og bensinavgifter var før nyttår beregnet til å bli på om lag 50 milliarder kroner, ifølge Finansdepartementet.

Men som følge av den kraftige og uforutsette veksten i kjøp av elbiler var inntektene fra bilavgifter da revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem i mai justert ned med omlag tre milliarder kroner.

Årsaken til at staten taper milliardinntekter, er at flere kjøper elbil med fritak for blant annet engangsavgift, mens færre kjøper «vanlige» biler med full avgift.