Nå, noen dager før de lystige kjøpmennene tar av mot verdens gamblerhovedstad i Nevada, kommer kalddusjen:

Coop og ICA Norge inngår avtale om at samvirkebevegelsen skal overta alle 553 av det svenske konsernets butikker i Norge. Vips, så har Coop igjen rykket langt fra Rema og blir større enn trønderne med god margin — forutsatt at kjøpet blir godkjent av myndighetene.

— Vi drar først og fremst for å jobbe med hvordan vi skal bli bedre, og det er mer relevant enn noen gang nå som vi går fra å være nest størst til å bli minst, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan til Aftenposten.

Les også: Rema synes Coop ble for dyrt

Han sier at agendaen på møtet ikke vil bli endret som følge av at Coop kjøper Ica, for reisen er først og fremst et tre dagers langt arbeidsmøte.

— Men vi kan jo det å feste, og er glad i en god fest, så vi lar ikke dette stoppe oss, sier Reitan.

Grundig feiring

Det var på Remas årlige riksmøte i august 2013 at kjedesjef Ole Robert Reitan kunne bringe det glade budskap til sine ansatte om at Rema endelig hadde klart å erobre en større markedsandel enn Coop-kjeden, etter å ha lokket med turen året før. Slik uttalte han seg til Aftenposten mens en lystavle i bakgrunnen forkynte: Las Vegas 2014. — All magefølelse og all innsikt tyder på at vi når målet allerede i år. Så vi har allerede bestilt turen, selv om vi ikke liker å ta seieren på forskudd. Dette er så morsomt og bedre enn vi hadde våget å tro på, sa Ole Robert Reitan den gang.

Hans far og grunnleggeren av Rema-imperiet, colonialmajor Odd Reitan, var ikke mindre beveget da han i fjor kunne konstatere at Rema nå hadde skjøvet Coop ned til tredjeplass på pallen.

Les også:

"Mitt største ønske"

— Mitt største ønske er oppfylt, takk til alle som jobber i Rema, sa styreleder og Reitangruppen-eier Odd Reitan som reaksjon på tallene.

Hvor lykkelig Reitangruppen var over endelig å ha passert Coop med hensyn til markedsandel beskrives også godt ut fra hvordan begivenheten skulle feires:

Ikke bare tur til Las Vagas på eiernes regning. Nei, i pinsen i år ble rundt 10.000 Rema 1000-ansatte invitert til Oslo og storfest på Telenor Arena til en heidundrende fest.

Coop større igjen

Per Strömberg fra ICA t.h og Svein Fanebust fra Coop på pressekonferansen i forbindelse med Coops oppkjøp av ICA Norge. Foto: TERJE PEDERSEN, SCANPIX

Sjefen for Coop Norge, Svein Fanebust, kan nå konstatere at Rema-gruppen klarte å være større enn Coop i trekvart år. Han er tilbakeholden med å kommentere den påkostede Rema-turen til Las Vegas. — Om ikke lenge tar Reitan med seg alle sine kjøpmenn til Las Vegas for å feire at Rema ble større enn Coop i fjor. Hva tenker du om det?

— Jeg registrerer det, sier han og humrer med et lunt smil før alvoret er tilbake.

— Las Vegas-turen har aldri vært vår motivasjon for å gjenerobre 2.-plassen, sier Fanebust.

Kriget skulder mot skulder

De to butikkjedene har i årevis kriget om andreplassen i dagligvaremarkedet i Norge. Norgesgruppen er giganten og har vært klart størst i mange år. Rema 1000 og Coop har slåss om å få være dagligvarekjede nr. 2. Denne konkurransen hadde inntil 2013 gått i Coops favør.

Helt til mandag 6. oktober. Da bekjentgjorde Coop og ICA Norge at Coop hadde kjøpt opp den svenske dagligvaregigantens butikker i Norge. Handelen, som har en prislapp på 2,5 milliarder kroner, endrer konkurransesituasjonen med ett slag:

Nye Coop/Ica/rimi får en markedandel på 33,8 prosent, mens Rema 1000 igjen blir bransjens lillegutt, med 23,1 prosent. Dette er markedssituasjonen ved siste årskiftet. Norgesgruppen er i en særklasse størst med en markedsandel på 39,3 prosent.

Les også: