— Det aller viktigste å vurdere når man skal kjøpe elbil er rekkevidden man trenger daglig. Klarer en elbil å dekke behovet ditt? spør Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Elbilens rekkevidde er hvor langt bilen kommer på et fullt oppladet batteri. Det er den begrensningen som skiller elbilen fra en vanlig bil.

Les også:

— Den effektive rekkevidden på en vanlig elbil ligger på rundt 15 mil. Det er jo ganske langt. Men rekkevidden påvirkes av blant annet terreng, årstid og kjørestil, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

— Veldig mange har det vi kan kalle «rekkeviddeangst». De er redd for å gå tom for strøm og ikke kan kjøre så langt de vil. Derfor er det viktig å undersøke de ulike elbilmodellenes korteste og lengste rekkevidde, ikke bare forholde seg til maksimal rekkevidde, fortsetter Sødal.

Årstidsbegrensninger

Du må ta høyde for endringer i årstiden når du skal kjøpe elbil.

— Den opplyste rekkevidden kan omtrent halveres på vinteren. Dette er fordi hele bilen går på strøm, og hver ting du bruker i bilen også bruker strøm, sier Jonny Bjørnsen, salgssjef Peugeot i Bertel O. Steen Agder.

Veldig mange har det vi kan kalle «rekkeviddeangst»

Han mener elbiler generelt er greie å kjøre på vinterføre. Men om man for eksempel har en veldig bratt bakke opp til huset, så kan det bli vanskelig å komme opp med en liten, lett elbil.

— Da bør man heller vurdere en bil med firhjulstrekk, sier Bjørnsen.

Lademuligheter

— Det er viktig å vite at man har tilgang til lading før man kjøper elbil. Det billigste er å lade hjemme på natten. Det kan bli veldig utfordrende å ha elbil om man ikke har forsikret seg om lademuligheter før man kjøper bilen, sier Christina Bu.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Nils Sødal fra NAF sier at det bygges flere ladestasjoner, og at stadig flere arbeidsplasser har lademuligheter. Selger Jonny Bjørnsen er mer kritisk og mener infrastrukturen i Norge fremdeles er for dårlig.

– Størrelse er et moment man må vurdere. Elbiler er vanligvis kompakte biler, sier Nils Sødal. Foto: Caroline Dalland

— Det er for lav ladekapasitet og for få ladestasjoner. Det vil bli en kjempeutfordring for myndighetene med så stor vekst i elbilmarkedet, mener Bjørnsen.

Driftskostnader

En annen ting du bør sette deg inn i før du kjøper elbil er bilens driftskostnader.

— Batteriene har ikke ubegrenset levetid og batterislitasje må medberegnes. Serviceutgifter er også ofte høye på elbiler, sier Christina Bu.

Både NAF og Forbrukerrådet mener at de økonomiske fordelene elbiler har, blant annet avgiftsfritak fra moms og engangsavgift, gratis bompasseringer og rimelig parkering, gjør at driftskostnadene er svært lave på elbil.

Les også:

— Batteriet er det eneste usikkermomentet ved elbiler. Levetid og pris på nye batterier er ulik fra modell til modell og bør undersøkes før man kjøper elbil, sier Sødal.

— Det er viktig å sette seg inn i tilbudet på markedet før man velger elbil fordi de mange modellene har ulike egenskaper, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Størrelse

— Størrelse er et moment man må vurdere. Elbiler er vanligvis kompakte biler, med unntak av Tesla som er på størrelse med en vanlig personbil. Derfor passer elbil kanskje ikke som den eneste bilen til en familie, mener Sødal.

— Vi selger absolutt flest elbiler som en bil nummer to som skal brukes til jobb, sier Bjørnsen.