— En firefeltsvei fra Søgne til Ålgård er et blindspor, sier Peder Johan Pedersen.

Han kikker ut over Trysfjorden i Søgne. Statens vegvesen planlegger bro over fjorden, ei bro naturverneren mener er unødvendig og ødeleggende for naturen.

- Uheldig

Lederen for Naturvernforbundet i Vest-Agder er oppgitt over at politikerne nå har besluttet å bygge ny E 39 i fire felt. Pedersen hadde håpet på at utbedring av den gamle veien ville være tilstrekkelig.

Naturvernforbundet ønsker å utbedre gamle E 39, i stedet for å bygge ny vei i fire felt. Her står Peder Johan Pedersen, leder for Naturvernforbundet i Vest-Agder, ved E 39 ved Trysfjorden i Søgne. Foto: Tormod Flem Vegge

— Fra Naturvernforbundets ståsted er den store veisatsingen uheldig. Prosjektet vil føre til tap av store naturområder og kulturlandskap og økt veitrafikk, sier han.

- Opplever dere at et slag nå er tapt?

— Oppslutningen om disse veiplanene er massiv fra politikere og næringsliv. Det skal mye til for å snu dette. Men vi har en stemme, og sender innspill til høringene knyttet til strekningene der korridorene skal etableres.

- Ikke behov for helt ny vei

Pedersen sier at han opplever fortvilelse når han ser hvor mye natur som blir offer for store veiprosjekter.

— Igjen og igjen ser vi hvor viktig det er å beskytte naturen, fortsetter han.

- Men er det ikke åpenlyst at det er behov for en firefeltsvei fra Kristiansand til Stavanger?

— Nei. Det er ikke så mange år siden Statens vegvesen konkluderte med at det var riktigere å prioritere veien som ligger der, utvide den og gjøre den sikrere der det er behov. Vi ser nå at det har skjedd en snuoperasjon for å øke veisatsingen i Norge.

- Hva tenker du om at en ny vei vil redusere antall ulykker?

Naturvernforbundet ønsker ikke en ny firefelts vei mellom Søgne og Ålgård. Forbundet ønsker heller en utbedring av den gamle veien. Bildet er fra den ferske firefeltsveien på E 39 i Søgne. Foto: Tormod Flem Vegge

— Det er jo akkurat det Statens vegvesen ville tatt tak i forbindelse med utbedring av den gamle veien. Ellers viser en rapport fra SINTEF at høy fart på firefelts motorveier, som 100 kilometer i timen, øker ulykkesrisikoen og skadeomfanget for de involverte.

- Vil ikke en befolkningsøkning skape behov for ny vei?

— Vi trenger vei, visst gjør vi det. Men spørsmålet er om vi trenger så store veier som det nå legges opp til. Naturinteresserte mennesker har i årevis påpekt at man bør satse på alternative transportløsninger for varer og tjenester, som transport via jernbane og båt.

Forundret

Naturverneren mener at nye E 39 vil bli en forurensende trafikkmaskin. Han er forundret over at det ikke finnes flere kritiske, politiske røster som taler mot den nye veien.

— Jeg savnet politiske stemmer og kritiske vinklinger rundt en såpass heseblesende utbygging. I et hvert demokrati bør det være kritiske innvendinger mot politiske vedtak. Det forundrer meg at politikerne er så samstemte, sier Pedersen, som poengterer at veitrafikken er en av sektorene som står for mest CO2-utslipp i Norge.

- Går dere naturvernere rundt og depper på grunn av de nye veisatsingene på Sørlandet?

— Vi er dessverre vant til å tape mange slag. Men vi kan ikke deppe over tapte saker. Jeg er optimist. All motstand oppildner, og gjør at jeg blir mer opptatt av å forsvare de verdiene Naturvernforbundet står for, understreker Pedersen.

- Bedre med ny vei enn å flikke på den gamle

— Jeg er ikke uenig i argumentene til Peder Johan Pedersen. Mye av dette er i tråd med Venstres ideologi, kommenterer Ivar Bergundhaugen, Venstres ordførerkandidat i Kristiansand.

Ivar Bergundhaugen, Venstres ordførerkandidat i Kristiansand Foto: Kjetil Reite

— Det å satse på vei er jo å satse på gårsdagens løsninger. Det hadde vært mer fornuftig å satse på transport via jernbane og båt, fortsetter han.

Ordførerkandidaten liker imidlertid ikke tanken på å utbedre den gamle veien fremfor å bygge ny. Han mener ny E 39 er helt nødvendig.

— I motsetning til Pedersen ønsker jeg ny vei. Det holder ikke bare å flikke på den gamle. Om veien skal være i to eller fire felt, det spørsmålet overlater jeg til fagfolkene, sier politikeren.

Han understreker at han er bekymret for naturinngrepene som det nye prosjektet vil skape.

— Det er også nødvendig å iverksette tiltak som kan redusere biltrafikken, sier ordførerkandidaten.