Denne uken ble en e-post sendt ut med Netcoms signatur.

I e-posten får mottakeren beskjed om at vedkommende har penger til gode etter å ha betalt telefonregningen to ganger.

Bruker NetCom-adresse

Avsenderen ber derfor kunden oppdatere sin informasjon for å få tilbakebetalingen. Adressen som e-posten er sendt fra slutter på @netcom.no.

NetCom avkrefter at de står bak e-posten.

— Dette kommer absolutt ikke fra Netcom. Det skjer dessverre fra tid til annen at store firma blir utsatt for slike forsøk som man kaller "phishing", sier kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad til Adresseavisen.

Sjekk avsender

"Phishing" er digital snoking etter sensitiv informasjon, som for eksempel passord eller kredittkortnummer, ifølge Wikipedia.

— Man skal aldri klikke på slike linker og oppgi informasjon. Rådet er å alltid sjekke at avsenderen er ekte, sier Erikstad.

Dårlig språk

Hun sier phishing kan avsløres blant annet på dårlig språk, avsenderadresse og dersom det henvises til en ekstern nettside, noe som var tilfelle i eposten som ble sendt ut i denne uken.

— Våre e-postadresser har @netcom-gsm.no til slutt, sier kommunikasjonsrådgiveren.

— Det handler om å ha en sunn skepsis hver gang noen ber deg oppgi personinformasjon på nettet, legger hun til.