Da Cecilia Brækhus endelig fikk muligheten til å samle alle de fire store mesterbeltene på én mage, vakte det stor harme at så få fikk muligheten til å se kampen. Viasat valgte å sende kampen som såkalt «pay-per-view». Til og med selskapets eksisterende kunder måtteut med 300 kroner for å få med seg arrangementet.

– Det er noe med sport som gjør at folk synes det er allemannseie, som får dem til å tenke: «Store sportsarrangementer skal gå på fri-TV», sier Helle Sjøvaag, postdoktor ved institutt for informasjons— og medievitenskap ved Universitetet i Bergen.

– Pay-per-view har vært prøvd tidligere, blant annet på landskamper i fotball, uten at det har vært noen stor suksess.

Fornøyde Viasat

– Vi sier oss veldig fornøyd med arrangementet. Å muliggjøre en kamp som dette koster mye penger. Da må vi bruke de kanalene vi kan til å tjene inn penger. Da er pay-per-view en naturlig vei å gå. Gjennom Viaplay kan vi tilby arrangementet til hele Norge, ikke bare våre eksisterende kunder, sier Øystein Hygen Christensen, presse— og informasjonsansvarlig i Viasat.– Sport er det mest verdifulle produktet en TV-kanal kan ha. Jeg forstår at de prøver å få noe tilbake for investeringen sin, men jeg er ikke sikker på om dette er måten å gjøre det på, sier Sjøvaag.

Unike Brækhus

Pay-per-view, spesielt i boksesammenheng, er vanlig i store deler av verden. Det har vært gjort i USA, i Storbritannia, Tyskland og Sverige, for å nevne noen steder. At det kommer til Norge nå, er ikke tilfeldig.

– Vi har ikke hatt noen boksere før, som er av det formatet at det utløser denne interessen hos folk, men det gjør Cecilia Brækhus, sier Christensen.

Hvor mange som faktisk betalte, vil ikke Viasat ut med:

– Det er konfidensielle tall, men vi er veldig fornøyd med seertallene, sier Christensen, og sier publikum kan vente seg mer:

– Det er helt naturlig å fortsette med pay-per-view i kommende boksekamper.Reaksjonen i sosiale medier, og til andre medier, har ikke latt vente på seg.

– Selv om Viasat kanskje har tjent penger denne helgen, kan de ha tapt mye omdømme. Folkeopinionen kan være mektig, sier Sjøvaag.

Viasat var forberedt på reaksjoner.

– At vi ikke bare får positive tilbakemeldinger på noe slikt fra dag 1, det lever vi godt med, sier Christensen.

Høy pris for lojale kunder

TV-selskapene kjemper harde bataljer om rettighetene til de store sportsarrangementene. Det er ingen tilfeldighet.

– Det som viser seg er at sportsfans er de mest lojale kundene man kan ha. De har nesten ingen barrierer for hva de vil gjøre for å få sett det de skal, men jeg tenker at 300 kroner høres ut til å være i meste laget, sier Sjøvaag.