– To røykdykkere har gått inn i tunnelen for å forsøke å endre trekkretningen på viftene slik at trekken treffer røykdykkerne i ryggen når de er på vei inn fra nordsiden, opplyser fungerende avdelingsdirektør for Statens vegvesen i Sogn og Fjordane, Margot Åsebø.

Det fryktes omfattende skader inne i tunnelen, etter at en tankbil mistet hengeren med 16.500 liter bensin inne i tunnelen onsdag formiddag, noe som førte til en stor eksplosjon.

Må sikres

Politiet er på plass ved tunnelen om to-tre timer for å gjøre en risikovurdering, ifølge Åsebø. Etter det vil trolig røykdykkere gå inn i tunnelen, og hvis det er mulig, går også politiet inn.

– Det vi er redde for er at det kan falle løse gjenstander eller betong i hodet på dem som går inn i tunnelen. Det er derfor viktig at det gjøres en risikovurdering, sier Åsebø.

Trolig har trykkbølgen vært så kraftig at alt er totalødelagt på brannstedet.

– Det var veldig høye temperaturer inne i tunnelen, så trolig er deler av konstruksjonen skadd. Det har sikkert vært mye nedfall av stein i tunnelen, og det er behov for sikring av konstruksjonen, sier sjefingeniør Arild Petter Søvik i Statens vegvesen til NTB.

Begge befinner seg på nordsiden av tunnelåpningen torsdag ettermiddag.

Skal undersøke henger

Så snart tankbilens henger er fraktet ut fra tunnelen, drar Havarikommisjonen til stedet for å gjøre undersøkelser.

– Formålet er ikke å fordele skyld, men å se på hva som skjedde, hvorfor det skjedde og hva vi sammen kan gjøre for å hindre at slike ting skjer igjen, sier Bertheussen.

Havarikommisjonen ble varslet få minutter etter ulykken onsdag og startet umiddelbart med å samle opplysninger fra redningspersonell, politi og brannvesen på stedet, opplyser Bertheussen.

Sikkerhetsutstyret i tunnelen fungerte som det skulle da ulykken skjedde. Det gikk 46 sekunder fra skapet med nødtelefonen ble åpnet til Vegtrafikksentralen stengte tunnelen, opplyser Statens vegvesen.

Travelt på omkjøringsruter

Skatestraumtunnelen er en undersjøisk veitunnel på fylkesvei 616 i Bremanger, som går mellom Hamda på Rugsundøya og Klubben på Bremangerlandet. Det bor rundt 1.500 fastboende på Bremangerlandet.

– På sommeren fordobles antallet, noe som fører til enda mer trykk på tunnelstrekningen i løpet av sommermånedene. Trafikantene må nå kjøre utenom tunnelen, noe som fører til ytterligere trykk på ferjesambandet mellom Isane-Stårheim og Oldeide-Måløy, opplyser rådmannen.

Bilister som tidligere har brukt tunnelen, må regne med en halvannen time ekstra, grunnet omkjøringen.

Det er omkjøring via ferjesambandet Isane– Stårheim, riksvei 15 til Måløy og ferjesambandet Oldeide– Måløy, og det vil bli satt opp en ekstra ferje mellom Smørhamn og Kjelkenes om et par dager, ifølge rådmannen. (©NTB)