— Mange opplever Twitter som kryptisk og ikke spesielt brukervennlig, men Twitter har endret seg mye siden lanseringen for åtte år siden. Brukerterskelen er kraftig redusert og utseendet minner mer og mer om Facebook hvor «hele befolkningen» er representert.

Det sier kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen.

En av dem som har tatt i bruk i Twitter er tidligere FN-direktør og nå klimarådgiver Svein Tveitdal (67). Med sine drøye 100.000 følgere verden over er han en av Norges mest høytflyvende på Twitter.

Tveitdal tvitrer kun om klima og energi, og er selv litt forundret over at han har fått så mange følgere på sine snaue fem år på den populære mikrobloggtjenesten.

— Klima er jo unektelig et smalt tema, men med utgangspunkt i nettverkene jeg hadde fra før har følgerflokken bygget seg gradvis opp.

Det viktigste suksesskriteriet

Tveitdal er ikke i tvil om hva som er det viktigste suksesskriteriet for å samle følgere på Twitter. (@tveitdal)

- Det gjelder ikke å bli for personlig. Twitter er først og fremst en formidlingsmaskin hvor folk ønsker relevant og troverdig informasjon. Twitter er sånn sett noe helt annet enn Facebook som er langt mer personlig orientert, sier Tveitdal.

Selv er han knapt på Facebook lenger, og mener Twitter er bedre egnet som informasjonskanal og arena for meningsutveksling og debatter.

— Selv om jeg aldri er direkte personlig, så er selvsagt meldingene mine tuftet på et tydelig verdigrunnlag, være seg jeg formidler globale og nasjonale klimanyheter eller kommer med innspill og kommentarer i debatter. Å retvitre gode og interessante meldinger blir det også nye følgere av, sier Tveitdal.

Fem til ti ganger om dagen

Klimarådgiveren tvitrer på engelsk, og anslår at han har cirka 20.000 norske og 30.000 amerikanske følgere.

— Jeg tvitrer i snitt fem til ti ganger per dag, og det er ikke mange dager jeg ikke har noe å melde. Med følgere i ulike tidssoner er det viktig med timing, selv om jeg nok har mer å hente her. Sover følgerne dine, er sjansen stor for at meldingen ikke blir fanget opp.

Et annet råd er å følge de som følger deg.

— Jeg følger eksempelvis over 85.000. For å holde styr på alle meldingene og informasjonen er det lurt å bruke Tweetdeck eller tilsvarende tjenester til å prioritere de en ønsker å følge spesielt. Ved å være fokusert på et tema har interessen økt ettersom jeg har fått flere følgere. Mange anbefaler å følge meg om en vil være oppdatert på viktige og kvalitetssikre globale klima- og energinyheter.

Tveitdal mener Twitter spesielt og sosiale medier generelt er blitt en nødvendighet om man ønsker å delta i samfunnsdebatten, og at det kan bli et demokratisk problem om ikke alle er med.

- Om han er noen negative opplevelser? Nei, jeg har eksempelvis aldri opplevd å måtte blokkere følgere, og synes nivået på debatten gjennomgående er høyt.

— Men dette med bruk av hashtag bør jeg nok bli bedre på. Det øker jo tross alt eksponeringen og muligheten for å nå enda flere følgere, sier Tveitdal.

- Viktig arena for flere formål

Hanspetter-sBu8Leo6vi.jpg Foto: Amundsen, Geir

For kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen er Twitter en viktig arena for flere formål.— I stor grad er det her jeg etablerer nye relasjoner. Relasjoner som senere blir til kontakter på Linkedin og venner på Facebook. Vi treffes via hashtager, rundt temaer og interesseområder vi begge er opptatt av. Jeg bruker selvsagt også Twitter å lytte og fange opp nyheter som jeg leser siden.

Nygård-Hansen mener Twitter blir det du bruker det til.

-Jeg bruker det for alt hva det er verdt og elsker dynamikken og tempoet på Twitter. Nyheter starter i dag i stor grad i sosiale medier, og da spesielt på Twitter. Twitter har erstattet mange e-poster og SMS, og helt sikkert også mange telefonsamtaler.

Ifølge Nygård-Hansen har «hashtag-introduksjonen» i stort sett alle TV-kanaler resultert i at flere har begynt å bruke Twitter som en diskusjons- og ytringskanal.

— Hashtagen er det eneste som skal til for å knytte samtaler sammen, i motsetning til Facebook hvor diskusjonen rundt et TV-program, nyhetshendelse eller andre saker som opptar folk foregår inne på Facebook-profiler eller sider.

Fremtidens Twitter

Kommunikasjonsrådgiveren tror Twitter vil endre seg på flere måter fremover, og bli tettere integrert i livene våre.

- Hashtagen vil forbli en viktig brikke i forhold til hvordan vi finner interessant innhold vi involverer oss i. Jeg vil anta at video vil bli bedre integrert, annonsering vil bli lansert i alle land, og nettverket vil bli ytterligere enklere å forstå og ta i bruk.

Nygård-Hansen mener Twitter radikalt har endret hvordan vi forholder oss til nyheter.

— «Citizen journalism» eller publikumsbasert nyhetsformidling vil fortsette å vokse i omfang og viktighet. Ordskiftet har på mange måter blitt distribuert ut til «folket» takket være sosiale medier og da spesielt Twitter.

Hvordan få flere følgere på Twitter:

Her er Hans-Petter Nygård-Hansen (@hpnhansen) tre beste råd for flere følgere på Twitter:

1. Godt innhold er første råd - finn ut hva det er du har lyst til å formidle, hva det er du ønsker å bli assosiert med, og hold deg i stor grad til det.

Du må gjerne dele ting som sklir litt utenfor også, men de fleste følger hverandre ikke på Twitter for vennskapets skyld - da kan de være venner på Facebook i stedet - men for den verdien de får gjennom å følge deg.

2. Beskrivende bio - En god bio starter med et godt bilde. Jeg vil se hvem det er jeg følger, konverserer med eller retweeter. Dernest er det viktig at jeg raskt får etablert et inntrykk av hvem vedkommende er. Hvor hun eller han jobber - helst da med Twitter-handle til arbeidsplassen - i tillegg til hva jeg kan forvente å få av innhold fra vedkommende.

Bruk gjerne hashtags for å få frem temaområder som du er opptatt av, og bruk hashtags som allerede er godt etablert. Avslutt med en URL/link til din egen hjemmeside, blogg eller bedriftens side slik at jeg kan bli kjent med deg før jeg «forplikter» meg til å følge deg. Kreative (og ofte teite) Twitter-bios sammen med et Twitter-egg er sjelden en suksess - så fremst du ikke er en kjendis fra før av - da er det ingen regler som gjelder.

3. Lær deg riktig bruk av Twitter-lingo - Forstå hvordan de 140 karakterene skal brukes riktig. Hvor skal @ stå ift hvem du konverserer med, hvor mange hashtags kan/bør du bruke før det oppleves som spam, hvordan inkl andre Twitter-brukere inn i din tweet for å utvide rekkevidden, hvor lang tittel bør du bruke, når bør du tvitre og hvor ofte hver dag oppimot hvor mange som følger deg.

Ha tid til å følge opp dine tweets også - det holder ikke å «fyre» avgårde en melding og så «stikke» av - bli med på diskusjonen, og bruk den etablerte hashtagen slik at flere kan hekte seg på uten at alle skal bli inkludert i samme melding, for da blir det fort ikke plass til en melding, kun til Twitter-brukerne.

Fakta:

Ifølge tall fra Ipsos MMI hadde 926.000 nordmenn en profil på Twitter høsten 2013. En økning på 250.000 sammenlignet med året før.Til sammenligning er cirka tre millioner nordmenn på Facebook.

Hva er dine beste tips for å få flere følgere på Twitter? Kontakt oss.

LES OGSÅ:

Vi er ikke fornøyd med Facebook

Twitter: @tveitdal og @hpnhansen