Mercedes har gjort det samme som Volkswagen, nemlig tatt en eksisterende modell og laget elbil ut av den. Med batteriene godt plassert under golvet, betyr det at plass både til passasjerer og ikke minst bagasje er på topp. Og når bilen ser ut til å gå en del kilometer lenger enn de fleste konkurrentene gjør før den må lades opp igjen, er det grunn til å tro at du vil se en god del utgaver av B-klasse Electric Drive på sørlandsveiene fremover.

Sitter høyt

Norske bilkjøpere liker i tillegg å sitte høyt, det ser vi blant annet på det høye suv-salget. I denne bilen sitter du passe høyt, kikker ned på de fleste andre medbilister og føler at du kjører en elbil det er lagt ned mye kvalitet i.

Bagasjerommet er på over 500 liter (501!). Imponerende romslig. Foto: Tor Mjaaland

Med 501 liters bagasjerom og grei plass til fem, er det bare rekkevidden som gjør at ikke denne bilen kan være nummer en i husstanden. Velger du Range Plus-pakken oppgis rekkevidden til 230 kilometer, uten denne skal bilen i teorien klare 200 kilometer før den må lades. Rimeligste utgave starter på 288.000 kroner levert i Kristiansand,

Går unna

Realistisk kjørelengde er nok for elbilen fra Mercedes, som for konkurrentene i elbil-markedet, en del kilometer mindre. Men en tur fra Kristiansand til Arendal og tilbake igjen uten lading går som smurt med denne bilen. Også når du fristes til å la de 180 hestekreftene og et solid dreiemoment på 340 NM få utfolde seg.

Her har du god kontroll med forbruk og hvor mye som er igjen på "tanken". Kjøremodus E+ akkurat nå, det mest energivennlige. Foto: Tor Mjaaland

Setter du bilen i sportsmodus, vær obs på at batteriene tappes langt kjappere, går det unna i svingene. Eller rettere sagt fra stillestående og opp til lovlig hastighet. Ikke mange biler følger deg i en akselerasjonstest der 0-100 km/t skal gå på 7,9 sekunder.Det er kjapt, for bilen er ingen lettvekter med hele 300 kilo batterier, av samme slag som de du finner i Tesla, nemlig fra Parasonic. Men batterivekten, helt i bunnen av bilen, gjør at den trass i høyden ligger klistret til veien.

Velg kjørestil

Som i flere andre elbiler, kan du også i denne velge om du vil kjøre superøkonomisk, passe økonomisk eller slippe alle 180 hestekreftene løs. Det skjer enkelt ved å trykke på en knapp som skifter mellom E+ (mest økonomisk), E og S for sport, vil vi tro. Bak rattet i en elbil vil nok de fleste la det gå sport i å få flest mulig kilometer ut av batteriene og dermed velger en rolig kjørestil som E+. Om du trenger en kjapp forbikjøring når du er «økonomi-modus», overstyrer du med såkalt «kick-down» når det trengs.

Store Tesla ble nesten litt lav og puslete gratisparkert bak høye og romslige Mercedes B-klasse Electric Drive. Foto: Tor Mjaaland

Litt dyrere

B-klasse Electric Drive legger seg i litt over konkurrentene prismessig. Mens BMW i3 og storselgeren e-Golf starter rundt 250.000 kroner, må du opp 40.000 for å sikre deg Mercedes-utgaven av elbil. Og så vil vi tro at de fleste velger noen utstyrspakker slik at endelig pris blir liggende rundt 320.000 kroner. Men da får du en elbil du kommer til å nyte timene bak rattet i.

Så får vi se om den kan hevde seg salgsmessig mot de litt billigere miljøbilene, eller om det er pris som teller mest for bilister som ønsker å stå frem som mer miljøvennlige enn andre.